DEBATT

Selg Flytoget

Regjeringen vil redusere det statlige eierskapet. Flytoget fremstår, av både prinsipielle og praktiske grunner, som den mest åpenbare salgskandidaten.

Publisert   Sist oppdatert

I dag la næringsminister Torbjørn Røe Isaksen frem regjeringens nye eierskapsmelding. Ved første øyekast er det mest oppsiktsvekkende at man ikke ønsker å selge seg ned i Telenor. I 2015 ga nemlig Stortinget regjeringen fullmakt til å redusere statens eierandel i telegiganten fra 53,97 til 34 prosent, men denne fullmakten velger man altså ikke å videreføre. Eierskapet i Telenor blir begrunnet ut fra ønsket om å ha et ledende teknologi- og industriselskap med hovedkontorfunksjoner i Norge. Dette ville man strengt tatt også oppnådd med en eierandel på 34 prosent – såkalt negativ kontroll – men greit nok, selskapet har per dags dato ikke behov for ekstra kapital eller industrielle transaksjoner av noe slag, så beslutningen er forståelig.

Det som derimot fremstår noe merkelig, er at regjeringen ser ut til å ha glemt at den ønsket å selge Flytoget. I 2015 ba regjeringen om fullmakt fra Stortinget til helt eller delvis å redusere eierandelen i selskapet, men dette ble avslått av Stortinget etter en relativt opphetet debatt.

I den nye eierskapsmeldingen står det, som i den forrige, at man ønsker å redusere statens eierandel i alle selskapene hvor målet med eierskapet kun er rent forretningsmessig. Selskapene med rent kommersielle mål er Ambita AS, Baneservice AS, Mesta AS, Entra ASA, GIEK Kredittforsikring AS og Flytoget. I de tre førstnevnte er nedsalg politisk vedtatt, mens eierskapet i Entra allerede er redusert. Videre ba regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2020, Stortinget om fullmakt til helt eller delvis salg, eventuelt avvikling, av GIEK Kredittforsikring AS.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her