For mye høyere utdanning i Norge?

OECDs beregninger viser at både den privatøkonomiske og offentlige avkastningen av høyere utdanning er uvanlig lav i Norge. Professor Alison Wolf mener at avkastningen er enda mindre.

Publisert Sist oppdatert

OECDs beregninger viser at både den privatøkonomiske og offentlige avkastningen av høyere utdanning er uvanlig lav i Norge. Professor Alison Wolf mener at avkastningen er enda mindre.

En av de mest udiskutable påstander i samfunnsdebatten er at det norske folk trenger mer utdanning, og derfor at jo flere som fullfører en universitetsutdannelse, desto bedre. Alle er enige om at det er ”kunnskapsøkonomien” som skal erstatte oljen, og den fordrer stadig bedre utdannede arbeidstakere.

For et par år siden kom jeg over en bok som utfordrer dette synet: Does Education Matter: Myths about education and economic growth, skrevet av professor of education Alison Wolf ved Londons Institute of Education, der hun ledet The International Centre for Research on Assessment. Wolf, er som hør og bør, utdannet ved Oxford, og dessuten i Neuchatel, Sveits. I dag er hun Professor of Public Sector Management ved King’s College, London, og har også arbeidet for det amerikanske utdanningsdepartementet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her