Amerikas skyggesider

Fotokunstneren Richard Avedon viser hvordan kroppen kan være et middel i politisk kamp.

Publisert   Sist oppdatert

Isolert, alene og i sterk kontrast mot sine hvite bakgrunner stirrer subjektene mot oss. En kan hevde at det ikke finnes noe mer fascinerende enn et menneskeansikt og ingen sikrere kilde til sannheten. Kan portrettene i Henie Onstads sommerutstilling fortelle oss noe om dagens Amerika?

Som en del av sin pågående fotosatsning presenterer kunstsenteret på Høvikodden første omfattende presentasjonen av fotografen Richard Avedon i Norge. Selv om det må amerikansk drahjelp til, bidrar Avedons Amerika godt på vei i å styrke fotografiets stilling i norsk kunstliv.

Avedon begynte sin karriere som motefotograf i Harper’s Bazaar og fortsatte senere i Vogue. Han skapte noen av motehistoriens mest ikoniske motiv, og selv om har revolusjonerte sjangeren, opplevde han dens rammer som begrensende. Før han gjorde seg bemerket med sin fotokunst poserte modellene stive som en forstenede statuer, men Avedon fikk dem til å bryte ut i bevegelse som en barokk Bernini.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her