Amerikas skyggesider

Fotokunstneren Richard Avedon viser hvordan kroppen kan være et middel i politisk kamp.

Publisert Sist oppdatert

Isolert, alene og i sterk kontrast mot sine hvite bakgrunner stirrer subjektene mot oss. En kan hevde at det ikke finnes noe mer fascinerende enn et menneskeansikt og ingen sikrere kilde til sannheten. Kan portrettene i Henie Onstads sommerutstilling fortelle oss noe om dagens Amerika?

Som en del av sin pågående fotosatsning presenterer kunstsenteret på Høvikodden første omfattende presentasjonen av fotografen Richard Avedon i Norge. Selv om det må amerikansk drahjelp til, bidrar Avedons Amerika godt på vei i å styrke fotografiets stilling i norsk kunstliv.

Avedon begynte sin karriere som motefotograf i Harper’s Bazaar og fortsatte senere i Vogue. Han skapte noen av motehistoriens mest ikoniske motiv, og selv om har revolusjonerte sjangeren, opplevde han dens rammer som begrensende. Før han gjorde seg bemerket med sin fotokunst poserte modellene stive som en forstenede statuer, men Avedon fikk dem til å bryte ut i bevegelse som en barokk Bernini.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS