FRA PAPIRUTGAVEN

Slaveopprør gjennom historisk revisjonisme

Historisk revisjonisme er hverken positiv eller negativ i seg selv. Det er bare en prosess, og ikke noe å være redd for.

Publisert Sist oppdatert

Når vi snakker om historisk revisjonisme i mediene, handler det typisk om ønsket fra marginaliserte grupper om ikke å hylle historiske personer eller verk som i et historisk lys har bidratt til tap og lidelser hos den angjeldende marginaliserte gruppe.

Det er nettopp de som tidligere har vært undertrykte, som i dag har reist seg, og nå har mulighet til å stå sammen. I den forbindelse kaller en del på historisk revisjonisme, som jo egentlig bare betyr historisk gjensyn. Altså et blikk på historien med nye øyne, i lys av vår evige utvikling.

Debatten om historisk revisjonisme handler ikke bare om kolonialisme eller andre historiske begivenheter, selv om det er noe vi snakker mye om for tiden. Det handler i høy grad også om anerkjennelse eller mangel på anerkjennelse. Og nå i våre dager, når vi tross alt har fjernet oss fra ideen om nødvendigheten av en dikotomi mellom hersker og slave, kaller tiden tydeligvis på en anerkjennelse av fortidens undertrykkelse. Denne kampen for anerkjennelse forener dem hvis identitets legitimitet historisk sett har vært nektet dem. De er sosialt utsatte, svarte, brune, muslimer, kvinner, homoseksuelle, handikappede, tykke eller psykisk sårbare.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS