FRA PAPIRUTGAVEN

KUNSTVERKET: Die Toteninsel

Maleriet Dødens øy har en helt spesiell psykologi, som både er tidløs i sin karakter og moderne i sin psykologi.

Arnold Böcklin, <em>Die Toteninsel</em>, tredje versjon (olje på lerret, 1883)
Arnold Böcklin, Die Toteninsel, tredje versjon (olje på lerret, 1883)
Publisert

Artikkelen er fra spalten Kunstverket i Minervas tidsskrift nr. 4/2020

Det var under et besøk på Göteborgs stadsbibliotek Dødens øy kom til meg. Jeg var 12 år den gang, og min far åpnet en svær bok og viste meg en reproduksjon av motivet. «Når jeg blir stor, vil jeg også male sånn», tenkte jeg. Og slik ble det.

Det jeg ikke visste da, var at Die Toteninsel – og herom strides de lærde – også er det viktigste moderne kunstverk for modernismens gjennombrudd. Maleriet har en helt spesiell psykologi, som både er tidløs i sin karakter og moderne i sin psykologi.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her