Politikk

Frp taper på økt kollektivbruk

Bilde: Fremskrittspartiet / Alexander Helberg / IC Hendel [CC BY-ND 2.0]

Valgforsker setter økt kollektivbruk i sammenheng med Frps store tap i Oslo.

I forrige måned slapp også Statistisk Sentralbyrå (SSB) tall som viser sterk økning i bruk av kollektivtransporten. Fra 2010 har bruken av skinnegående transport i byene økt med 42 prosent, fulgt av jernbane med 19 prosent i hele landet og rutebiler nasjonalt med 11 prosent flere personkilometer i året.

– Det er rimelig å tro at kollektivbruken i byene er en grunn til at Frp nå gjør det dårligere der enn i resten av landet, sier valgforsker Johannes Bergh ved Institutt for samfunnsforskning (ISF).

– Frp har markert seg og har stor troverdighet i samferdselspolitikken, men det er nok særlig de som kjører bil, som støtter partiets politikk, sier Bergh.

Frp har de siste årene forsøkt å profilere seg ikke bare som bilistenes bestevenn som vil bygge ut veier og fjerne bomringer, men også som et parti som satser kollektivt.

«Vi i Fremskrittspartiet tror at et bedre kollektivtilbud gir bedre fremkommelighet og økt trafikksikkerhet. Det kommer alle trafikanter til gode, og derfor er kollektiv et svært viktig satsingsområde for oss», sa Morten Stordalen, kollektivpolitisk talsmann for Frp på Stortinget, til sin egen nettside i fjor. Han viste da til økt satsing på kollektivt i statsbudsjettet.

Bli abonnent på Minerva, høyresidens nettavis: Kun 1,- første måneden!

Blitt distriktparti

I Oslo er resultatene likevel begredelige. Det var det desidert dårligste fylket for partiet i 2013, og med 9,5 prosent i år gikk man ned 2,1 prosentpoeng og havnet for første gang på lenge under 10-tallet i et stortingsvalg i hovedstaden.

Fremskrittspartiet har de siste valgene mistet velgere i byene, mens de går frem i distriktene. Johannes Bergh mener at Fremskrittspartiet har gått fra å være et byparti til å bli et distriktsparti, noe som illustreres av at partiets beste resultat i årets valg var i Møre og Romsdal.

Partiets fem beste fylker i år var Møre og Romsdal, Rogaland, Troms, Finnmark og Østfold, hvor partiet lå over 17 prosent, og med hele 22,3 prosent i Møre og Romsdal. I Møre og Romsdal og Rogaland gikk partiet opp, mens trenden ellers i landet var motsatt.

– Frp har endret profil over tid fra å være et urbant parti for unge folk (særlig menn) i byene, til å bli et parti for middelaldrende og eldre folk utenfor byene. Syn på samferdselspolitikken er en delforklaring, sier Bergh, som understreker at synet på innvandring nok er enda mer avgjørende.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden