KOMMENTAR

Et utsalgssenter for IKEA møbler og holdninger i Novosibirsk i Russland.

Ikke kjøp møbler på IKEA

Selskaper som ønsker å gjøre alt til politikk, bør få smake sin egen medisin.

Publisert Sist oppdatert

I går meldte Dagens Næringsliv at IKEA har valgt å avslutte sitt mangeårige samarbeid med mediebyrået Geelmuyden Kiese.

Foranledningen for avgjørelsen er at Hans Geelmuyden i et intervju til Kampanje tok selvkritikk på at bransjen han representerer ikke har tilstrekkelig mangfold, men samtidig problematiserte norskkunnskapene hos nordmenn med annen etnisk bakgrunn: ‹‹Når vi søker etter folk er det ikke noe drawback å hete Ahmed, men du må kunne norsk. Det er en del med etnisk bakgrunn som ikke er gode nok i norsk og vi lever i en skriftlig kultur. Kebabnorsk er ikke godt nok i GK››, uttalte Geelmuyden.

Uttalelsene førte så til debatt i sosiale medier, og Geelmuyden karakteriserte i stridens hete en av sine kritikere som en «autoritær ekstremist». Geelmuyden har senere beklaget både den første sleivete formuleringen og karakteristikken, og siden skværet opp med motdebattanten.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS