KULTUR

«Like-knappens gudfar» avslører woke-mobbens offerlogikk

René Girards (1923–2015) hovedverk, Syndebukken, er oversatt til norsk. Noe mer betimelig kunne knapt blitt gjort.

Publisert Sist oppdatert

Da det nærmet seg Halloween, kom administrasjonen ved Yale med følgende advarsel til sine studenter: Ikke bruk kostymer som utfører kulturell appropriering! Det mente en professor ved universitet, Erika Christakis, var tullete: Studentene er unge voksne – og unge voksne kan fatte egne kostymevalg.

En mengde studenter ved universitet anså Christakis’ ytring som en slags hate speech: Studenter, og etterhvert som mobben vokste, både medprofessorer og dekaner, krevde at Christakis – så vel som hennes ektemann, professor Nicholas Christakis – ble fjernet fra sine stillinger ved universitet. Mobben var ikke bare digital, men samlet seg fysisk rundt Nicholas Christakis på campusen: Han ble ropt til, forbannet og herset med av studenter.

Denne hendelsen er interessant, av flere grunner. Selv ikke medprofessorerer og dekaner våget – eller ville? – gjøre noe med den woke jakobinske mobben. Det er vanskelig å tenke seg at Christakis’ ytringer i seg selv ble forstått hatefulle; det var nok heller slik at herr og fru Christakis ble representanter for det mobben forstod som problemet, som fienden – de ble syndebukker. Og Nicholas ble altså en syndebukk i kraft av å være gift med Erika: Ved å være gift med denne kvinnen, denne heksen, må han ha blitt moralsk besudlet av henne.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS