Mediekritikk

Giske-saken påvirket velgerne kraftig

P4 og NTB feiltolker måling om hvor mange som reagerer negativt på Giske-saken.

Bilde: Wikimedia Commons / Johannes Jansson/norden.org

NTB vil ha det til at 20 prosent av velgerne ikke vil stemme AP på grunn av Giske-saken, og at den IKKE har påvirket velgerne. Begge deler er galt.

Mandag sendte NTB ut en melding basert på en meningsmåling radiokanalen P4 har fått Sentio til å ta opp. Overskriften, ukritisk gjengitt i en rekke medier, som VG, Nettavisen, Dagens Perspektiv og Klassekampen forteller oss følgende:

”Giske-saken har ikke påvirket velgerne”.

Men litt nede i den korte saken står følgende:

”Samtidig svarer 20 prosent at saken har gjort at de ikke vil stemme på partiet.”

Dette henger ikke på greip – heller ikke om vi ser bort fra overskriften og baserer oss på ingressen, som forteller at ”Giske-saken har liten betydning”.

Dersom det faktisk var slik at 20 prosent som ellers ville ha stemt på AP nå lar det være, ville partiet knapt nok ha velgere igjen. Men det ville være et usannsynlig kraftig utslag, og for å finne ut av dette, har jeg i dag henvendt meg til P4, som NTB tydeligvis har basert sin melding på, og fått ordlyden i spørsmålet. Det er følgende:

”Har Giske-saken gjort det mindre aktuelt for deg å stemme Arbeiderpartiet, har den gjort det mer aktuelt å stemme Arbeiderpartiet eller har det ingen ting å si for deg og ditt partivalg?”

”Mindre aktuelt” har altså blitt til ”har gjort at de ikke vil stemme på partiet”.

Mindre aktuelt kan bety så mangt. Av de nesten 69 prosentene som sier at saken ikke har noen betydning, vil det være mange som stemmer AP uansett, og en del som aldri kunne tenke seg å stemme AP.

Selv om AP ikke taper 20 prosentpoeng oppslutning over natten, er det altså denne andelen som sier at det har blitt mindre aktuelt å stemme på dem. Ordinære meningsmålinger viser da også at AP har tapt 4-5 prosentpoeng oppslutning siden saken sprakk og i flere uker dominerte nyhetsbildet. (Både hos Opinion, TNS og Norstat falt APs oppslutning til omkring 20 prosent). Det henger godt sammen med Sentios funn. Blant dem som synes det har blitt mindre aktuelt å stemme AP, er det 20-25 prosent som tidligere ville stemme AP, men som nå sier at de ikke vil gjøre det.

Så er det også riktig, som Bernt Aardal påpeker i saken til NTB, at en slik effekt trolig blir mindre over tid. Og denne gangen skulle vi tro, slik jeg skrev mandag, at etterfølgende sex-skandaler i andre partier, særlig Høyre og Frp, til en viss grad vil nøytralisere den negative Giske-effekten, også på relativt kort sikt.

Men dette er spekulasjoner. Det Sentio-målingen bekrefter er at Giske-saken har hatt stor effekt på APs kortsiktige oppslutning. Utslaget på ordinære meningsmålinger er uvanlig sterkt fra en måned til den neste.

En interessant detalj, som P4 har valgt å utelate, er at det faktisk er 4 prosent som svarer at Giske-saken har gjort det mer aktuelt for dem å stemme på AP. En mulig forklaring kan være at de synes mediedekningen har vært urimelig.

Mediekritikkspalten er støttet av Fritt Ord.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden