Minerva Debatt

Godt nytt kroppsfokus!

Hvert år i januar er det et oppsving i fokus på kropp i media. Selv om dette er forutsigbart, er det ikke uproblematisk.

Hvert år i januar er det et oppsving i fokus på kropp i media. Selv om dette er forutsigbart, er det ikke uproblematisk.

Det samme skjer hvert år. I desember flommes mediebildet over av saker om julemat og kos. Men med en gang kalenderen viser et nytt år, passer de samme mediehusene på å etablere en panikkfølelse i befolkningen om at nå – NÅ haster det med å bli tynn og fin før det er for sent.

Det virker som uken med ferie har fått helt katastrofale konsekvenser og at enden er nær om man ikke handler med en gang. Om de som har lagt på seg noen kilo ikke følte at dette påvirket deres livskvalitet noe særlig, gjør i hvert fall mediene sitt for at de skal det.

Unntakstilstanden
Det er nok mye sannhet i at nordmenn ser på juletiden som en unntakstilstand med tanke på mat og fysisk aktivitet. Men litt av poenget er jo at juletiden ikke er normalen. De fleste fortsetter ikke å leve på denne måten og er fullt i stand til å forstå hva som skal til for å gå tilbake til hverdagen.

Jeg har blitt så vant til den retusjerte idealkroppen over alt at jeg nesten har blitt immun.

Fra vi er ganske unge blir vi utsatt for et konstant kjør av mediesaker og reklamer om slanking og urealistiske skjønnhetsidealer. Jeg har blitt så vant til den retusjerte idealkroppen over alt at jeg nesten har blitt immun.

Det er dessverre ikke alle dette preller like lett av på. Mange får et veldig dårlig selvbilde eller blir alvorlig syke av det konstante presset om et uoppnåelig ideal, skapt av en industri for å tjene penger. Dette er ikke noe vi bør ta lett på, når spiseforstyrrelser er den mest dødelige psykiske sykdommen.

Instagramgenerasjonen
Særlig utsatt er den nye generasjonen som snart er voksne. I tillegg til alt det andre, har de også vokst opp med Instagram, rosablogger og tilgang til smarttelefonerfra en svært tidlig alder.

Når det vanlige presset plutselig økes mange hakk, og man ikke kan unngå å scrolle forbi 10-15 saker om slanking, trening og «juleflesk» i løpet av en dag, selv om man bare holder seg på Facebook, er dette skummelt. Det er skummelt fordi disse sakene er triggere for de som lider av spiseforstyrrelser og fordi det potensielt kan få glasset til å renne over for noen andre.

Ut i fra et folkehelseperspektiv burde det derfor være like viktig å passe på at det ikke konstant spres slankeartikler i hytt og pine, som at folk må holde seg unna fettet i juleferien.

Til og med jeg, som vanligvis har et relativt avslappet forhold til kropp, merker at jeg i disse dager tenker mer kritisk rundt mindre «perfekte» deler av min egen kropp. Media må være sin rolle bevisst når det kommer til disse tingene, og ikke glemme hvor vanvittig mye makt de har til å forme folks oppfatning.

Måten spiseforstyrrelser smitter, er ved at jenter og gutter igjen, igjen og igjen blir gjort oppmerksomme på at de helst skulle vært litt tynnere. Ut i fra et folkehelseperspektiv burde det derfor være like viktig å passe på at det ikke konstant spres slankeartikler i hytt og pine, som at folk må holde seg unna fettet i juleferien.

En liten økning i fokus på slanking fra hvert mediehus i kombinasjon med reklamekampanjer fra treningssentre og slankeprodukter er det som gir den samlede effekten av et høyere kroppspress i januar. Dette er ikke greit, selv om alle andre gjør det.

Alle med påvirkningsmakt har et ansvar.

 

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden