Grønn vekst

Økonomisk vekst og internasjonale klimaavtaler er nøkkelen til å løse klimautfordringene.

Publisert   Sist oppdatert

Etter høstens statsbudsjettsdiskusjoner er det tid for refleksjon om klima og om hva som skal til for å sikre gode budsjetter i fremtiden.

Problemet er at utslippene i Norge isolert sett spiller liten rolle. Det er bare ett område hvor vi kan lage egen politikk, og det er i ikke-kvotepliktig sektor. Bilpakken, som var den hete poteten i statsbudsjettet, er slik sett fornuftig, men etter forlik som skal ta hensyn til alle partienes særinteresser, er det blitt et sammensurium av symbolpolitikk. Biodiesel er trolig ineffektiv klimapolitikk. Elbiler er vel og bra, men løser ikke noe klimaproblem hvis vi ikke øker produksjonen av ren kraft, og de som gikk på limpinnen for noen år siden og kjøpte dieselbil, sitter med skjegget i postkassen. Å øke bensinavgiften og samtidig redusere andre bilavgifter som svekker utslippseffekten, bidrar til at borgerne opplever rot og kanskje avmakt, særlig når de også vet at det ikke er norske utslippsreduksjoner som redder verden fra klimakatastrofe.

For å «redde verden» trengs internasjonale avtaler. Dessverre er det en lang vei frem, om man i det hele tatt lykkes. Lederen av miljødirektoratet i USA blir Oklahomas riksadvokat Scott Pruitt, som er uttalt kritisk til at klimaproblemene er menneskeskapte. Det en ny stor dump i veien.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her