KULTUR

Vi tar ikke lenger steget inn i ekte, nære relasjoner

Lyset fra sjokoladefabrikken (2020) viser hvordan vi i dag konstruerer våre egne små verdener – der alt skjer på våre premisser.

Publisert Sist oppdatert

For meg er det ingen tvil: Dag Johan Haugerud kan bli en av de fremste norske filmskaperne noensinne – og etter min mening må Barn (2019) regnes som en av de ypperste norske filmene vi har. Ja, den er et mesterverk.

Men Lyset fra sjokoladefabrikken (2020), som ganske nylig har hatt premiere, er ikke noe mesterverk. Det er altså ikke slik som Morgenbladets anmelder skal ha det til, at det er en «skandale» at filmen ikke får en «bredere nasjonal eller internasjonal lansering». Det er imidlertid heller ikke slik som Subjekts anmelder skal ha det til: «Som en etappefilm lykkes Haugerud i mye, men som et frittstående verk mislykkes han i skape noe stort.»

Feilen begge disse kritikerne gjør, er å behandle Lyset fra sjokoladefabrikken som om det er et verk i samme kategori som Barn, som om førstnenvte forsøker å oppnå noe lignende som sistnevnte. Det vil si, de liksom antar at Lyset fra sjokoladefabrikken forsøker å være et mesterverk tilsvarende Barn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her