Hvor klimavennlig er elbilene?

Svar til Espen Hauge, Elbilforeningen.

Publisert Sist oppdatert

Svar til Espen Hauge, Elbilforeningen.

Espen Hauge i Norsk Elbilforening har et innlegg her på Minervanett 21. mai med tittelen «Forskning og «forskning» om elbil». Innlegget er en mer utdypende variant av et tilsvar han hadde i Stavanger Aftenblad 2. mai på et innlegg vi hadde samme sted 22. april.

Når vi satte sammen offentlig tilgjengelig informasjon fikk vi frem at elbiler med moderate batteripakker er de mest klimavennlige (forutsatt tilgang på nordisk strøm), deretter plug-in hybrider og så moderne dieselbiler eller elbiler med store batteripakker. Dagens avgiftsstruktur avspeiler ikke dette. Analysene vi henviser til stemmer tydeligvis ikke med det bildet Hauge ønsker allmenheten skal ha, og han henviser til det han kaller seriøs forskning. Det må bety at han mener at bilprodusentenes og den nyeste forskningen ikke er seriøs og opererer med feil tall. I Aftenbladet 29. april bekreftet forøvrig professor i bærekraft, Harald Røstvik, at det er samsvar mellom tallene vi presenterte og hans oppfatning når det gjelder dagens CO2-utslipp basert på livsløpsanalyse.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her