Skråblikk

Hvorfor snakker kommunikasjonsfolk kaudervelsk?

Bilde: Pixabay.com

To kommunikasjonseksperter kritiserer Vy for dårlig kommunikasjon. Selv skriver de noe helt ubegripelig.

NSB har blitt til det etter hvert litt latterliggjorte Vy. Den siste tiden har selskapet fått mye oppmerksomhet om det kompliserte og byråkratiske svaret som Gro Lillebø fikk da hun etterlyste flere sovevogner.

To kommunikasjonsfolk har skrevet i Aftenposten og gitt Vy noen vyer. Det er høyskolelektor og faglig studieleder for bachelor i Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling, Kristin Undheim, og partner og direktør for innsikt og innovasjon i Cloud Media, Adina Broady Aasebø.

«Reisemedium inne i en ny vår»

«Vi trenger et bedre, smartere og mer miljøvennlig tilbud.», står det i ingressen. Enkelt og greit.

Så følger brødteksten, og nå blir det vanskelig. «Toget som reisemedium er inne i en ny vår», begynner innlegget. Reisemedium? Hva i all verden er det? Et søk på Google gir stort sett treff på tysk – ja, med unntak av kronikken i Aftenposten.

Hva vil det si at toget er inne i en ny vår? Har det blitt åpnet mange nye toglinjer i landet siste år? Har det kommet nye og revolusjonerende vogner? Var ikke problemet til Lillebø at det ikke er noen ny vår for det tilbudet hun liker å benytte?

«Store, fremoverlente visjoner»

Undheim og Aasebø etterlyser «store, fremoverlente visjoner knyttet til hvordan de skal møte et reisemarked i endring.»

De har «ferdigstilt en stor studie der vi har intervjuet ledende brukere om reise: høyt utdannede, urbane skandinaviske kvinner som reiser langt over snittet av andre medborgere.»

Her er det mye å ta i. Hva er en «ledende bruker»? En person i lederstilling eller en med som reiser mye? Er ikke et tog et tog, enten du er urban kvinne med høy utdannelse eller en landsens, lavt utdannet mann? Begge skal reise fra A til B og være fremme klokken T. Eller?

Reisen som en essensiell del av livet, som manifesterer kunnskap, bevissthet og åpenhet – for kvinner

«Alle 503 kvinner vi har intervjuet, beskriver reise som nærmest en essensiell del av sine liv fordi det manifesterer og bygger dem som de kunnskapsrike, bevisste og åpne kvinnene de er og vil være.», skriver Undheim og Aasebø.

Hvis absolutt alle beskriver reisene sine på den svulstige måten, har de valgt et temmelig sært og lite representativt utvalg for Vy-kunder flest. Se deg rundt på toget neste gang. Hvor mange vil beskrive turen som en essensiell del av livet? Hvor mange vil mene at det manifesterer og bygger dem som kunnskapsrike, bevisste og åpne mennesker?

Hvorfor skal Vy lytte til et såpass spesielt og smalt publikum i sin jakt etter en vy for Vy?

«En passasjerfokusert togopplevelse»

Det kommer mer. Undheim og Aasebø skriver at diskusjonen om sovevogner kan sparke i gang en langt mer interessant diskusjon, som ikke handler om sovevogner, men om å «spille et helt annet spill».

«Hvordan skape en visjonær passasjerfokusert togopplevelse?», spør de.

De kritiserer altså Vy for å gi Gro Lillebø et krøkkete og dårlig svar på en henvendelse om sovevogner, før de i neste åndedrag parkerer hennes etterlysning og sier at vi bør diskutere noe helt, helt annet enn komfort og kapasitet på nattog.

God dag mann, fremoverlent økseskaftopplevelse!

En «passasjerfokusert togopplevelse» er som hentet ut av Harald Eia og Bård Tufte Johansens kommunikasjonsparodi, Holgersen og Tversnes. Det samme er siste setning:

«Et aktivt og foroverlent Vy som ikke bare har hånden på pulsen, men som kjenner og agerer på slagene, vil potensielt kunne skape et tjenestemarked som skaper skjelvinger i en hel reisebransje.»

– O, du hellige jul!
(Fleksnes)

 

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden