IKT i skolen, en fantastisk mulighet

Lars Akerhaug overser at læringsutbyttet ved økt databruk i skolen er avhengig av lærernes kompetanse og evne til å bruke mulighetene teknologien tilbyr.

Publisert Sist oppdatert

Lars Akerhaug overser at læringsutbyttet ved økt databruk i skolen er avhengig av lærernes kompetanse og evne til å bruke mulighetene teknologien tilbyr.

I Lars Akerhaugs innlegg 12.01.16 om Bærum kommunes beslutning om å kjøpe inn nettbrett til elevene i grunnskolen er han særdeles kritisk. Akerhaug stiller spørsmål ved hvorvidt elevene får læringsutbytte av en slik ordning, og om det er noe poeng i å forsterke IT-satsingen i den norske skolen. Jeg mener Akerhaug overser at læringsutbyttet ved økt databruk i skolen, som så mye annet, er avhengig av lærernes kompetanse og evne til å ta i bruk de mulighetene teknologien tilbyr.

Det at bruk av datamaskiner kan være en tidstyv er noe jeg ikke benekter. Dette viser undersøkelser lokalt i Trondheim kommune som laget en rapport om tidstyver i skolen, og nasjonale undersøkelser. Misbruk av datatilgang er imidlertid en mindre tidstyv enn bråk og uro, selv om dette i seg selv ikke er noe argument for å gi elevene personlige nettbrett.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS