Kultur

Jack Bauer på dansk

Hovedrolleinnehaver Jakob Cedergren gjør en imponerende innsats i «Den skyldige», skriver Lars Viko Gaupset.

Bilde: Fra "Den skyldige."

Filmen «Den skyldige» vil gi deg en ny ærefrykt for menneskene som betjener 113-telefonen.

Den skyldige, som har premiere på norske kinoer i august, er et intenst drama hvor en politibetjent kjemper mot klokka for å redde en kvinnen i nød – med en telefon som eneste våpen.

Men den viser seg å være mye mer enn det. En film hvor hele handlingen foregår innenfor de fire veggene på en alarmsentral i København, høres kanskje ikke så spennende ut. Likevel har regissør Gustav Möller klart å skape et drivende psykologisk og menneskelig drama som får deg til å sitte ytterst på setekanten i den knappe en og halv timen filmen varer.

Det skyldes et knakende godt manus med en overraskende twist som tar pusten fra deg, men også den imponerende innsatsen til hovedrolleinnehaver Jakob Cedergren.

Cedergren spiller den suspenderte politibetjenten Asger Holm som må ta imot nødsamtaler fremfor å gjøre det han liker best – være ute på gata. Vi får vite at saken hans kommer opp i domstolen dagen etter, men vi får sparsomt med opplysninger om hva som har skjedd. Det som ser ut til å bli en vanlig dag på kontoret for Asger tar en dramatisk vending når han får en oppringning fra en kidnappet kvinne.

Trigget av sine politiinstinkter og gamle vaner går Holm inn i saken med hud og hår, og tar i bruk utradisjonelle metoder for å få løst saken og redde kvinnen – kun utstyrt med et head-set og telefon. Han blir en slags Jack Bauer på dansk.

En naturlig sammenligning som dukket opp i mitt hode var Buried, en film om et amerikansk gissel i Irak som er levende begravet ti fot under bakken. Hele handlingen foregår i en kiste, og hovedpersonen må ved hjelp av en mobiltelefon forsøke å komme seg ut i live. Slike filmer er oppslukende fordi de fungerer som et slags escape-rom hvor du har seksti minutter på å løse et mysterium for å redde deg selv eller andre før bomben går av. Beslutninger må tas lynraskt, og en feilvurdering kan få fatale konsekvenser.

Likevel: Den skyldige er mer enn bare en spenningsfilm, og den stikker mye dypere enn den først gir inntrykk av. Den viser at alt ikke bare er fryd og gammen i det sosialdemokratiske Danmark. Gjennom samtalene i nødtelefonen får vi et innblikk i hverdagen til marginaliserte og utsatte grupper, uten at det blir overtydelig på noen måte.

Hva skjer når storsamfunnet og kommunale etater svikter og ikke følger opp når desperate mennesker ber om hjelp? Og er bevæpning av politiet egentlig er den beste løsningen på gjengkriminalitet?

Den skyldige er Gustav Möllers debutfilm. Den unge filmskaperen ble eksaminert fra den danske filmskolen så sent som i 2015, men har med dette etablert seg som en filmskaper man definitivt må følge med på framover. Det er lett å forstå at Den skyldige ble møtt med stående ovasjoner og vant publikumsprisen på Sundance-festivalen.

Etter å ha sett filmen vil du – dessuten – få en helt spesiell ærefrykt for menneskene som betjener 113-telefonen.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden