Politikerne parterer jernbanen i hjel

Jernbanen i Norge blir mer og mer fragmentert. Politikken er basert på en fundamental misforståelse av hvordan konkurransen i reisemarkedene fungerer.

Publisert   Sist oppdatert

De togreisende har mange aktører å forholde seg til. Jernbanedirektoratet bestemmer togtilbudet og investeringsprogrammet; Bane NOR styrer trafikken og vedlikeholder skinnegangen og stasjonene; Norske tog AS eier og leier ut tog; Vy, Flytoget, SJ og noen andre kjører togene; Mantena AS vedlikeholder dem; Entur AS selger billetter; og Statens jernbanetilsyn fører gudskjelov tilsyn med det hele.

Konsekvensene av dette er i det siste blitt illustrert gjennom en serie mer eller mindre parodiske medieoppslag. Men de snubletrådene kundene opplever, er bare toppen av isfjellet.

Vertikal separasjon

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her