Skam-feber i Kina

NRK-serien Skam er blitt superpopulær i Kina. Hvordan skjedde det? Minerva tar turen til kinesiske sosiale medier for å finne svaret.

Publisert Sist oppdatert

Glem Børge Brendes tur til Beijing, glem normalisering av politiske og diplomatiske forbindelser mellom Norge og Kina, glem Innovasjon Norges promotering av vår vakre natur – NRK-programmet Skam er den fremste norske ambassadøren vi har i Kina.

«Noen venner av meg og jeg har allerede snakket om å reise til Norge», sier Hu Xinyu, en atten år gammel kinesisk jente som oppdaget Skam via jevnaldrende venner. Nå får hun ikke nok. «Det eneste problemet er at det er vanskelig å få visum til Norge, men vi vurderer om vi kan dra via Nederland», sier Hu til Minerva.

I likhet med mange andre kinesere har hun meldt seg inn i Skam-fangrupper på kinesiske sosiale medier og bruker fritiden på å diskutere forholdet mellom Even og Isak med stor entusiasme.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS