SPALTIST:

Bilde: Wikimedia Commons
Bilde: Wikimedia Commons

Kampen for å få beveget seg til Oslo sentrum

Bompenger, kollektivtransport, sykkelstier og vei er blitt det store temaet i valgkampen, også i Oslo.

Publisert

Oslo er Norges største by, og alle som bor her, er avhengige av de beslutningene som fattes om kommunikasjon og kollektiv transport i byen. Kan du bruke bil, skal du kjøpe elbil, skal du sykle, kjøpe el-sykkel, ta bussen, ta banen, ta trikken eller gå? Hvilke valg du tar, avhenger av hvor du bor, hvor du skal og om du kan bruke bena, sykle, ta offentlig kommunikasjon eller har førerkort, og hva slags inntekt du har.

Det er mange som opplever at valgmulighetene deres er i ferd med å bli redusert. Det er ikke alle som bor i bydeler med godt utbygget kollektivtilbud. Flere steder blir kollektivtilbudet dårligere. Overfylte busser og baner på linjer som går inn til sentrum er det mange som opplever.

Alle som bor i ytre bydeler må gjennom bomringer for å komme til byen dersom de kjører bil, og det er nesten ingen mulighet til å parkere bilen i sentrum uten å betale en formue. Mange bydeler i Oslo har en kupert topografi, noe som gjør at sykling der ikke er et godt alternativ, selv om sommeren. De færreste kan gå til sentrum. Det er ikke rart at mange føler seg henvist til å ta bilen i stedet. For gamle mennesker, eller mennesker som har problemer med å bevege seg, er kanskje alternativet å holde seg hjemme.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her