«Gjør kunsten nytte? Kan den fremme nasjonens liv på noe sett?»

Ny utstilling på Galleri Würth viser hvordan kunsten og næringslivet ikke er motsetninger, slik man ofte tror her i Norge.

Peter Pongratz, Uten tittel, 1975/76.
Peter Pongratz, Uten tittel, 1975/76.
Publisert

Galleri Würth har igjen åpnet dørene for publikum. A.E.I.O.U. - østerriksk kunst fra Sammlung Würth viser verk fra de siste 120 årenes Østerrike, deriblant noen av navnene vi kjenner best, som Hundertwasser, Kokoschka og Klimt. Med spesiell vekt på maleriet viser utstillingen verk fra noen av landets mest fruktbare kunstneriske år. Det er voldsomt ekspressivt og materialtungt, med grovhakket marmor og tykke penselstrøk, og gjerne med en ikke så liten satirisk snert.

Ustillingstittelen A.E.I.O.U. henviser til habsburgerkeiseren Fredik III’s mystiske valgspråk som prydet våpen, skrifter, inevntar og byggverk fra 1400-tallet. Ingen vet sikkert hva de fem vokalene står for, men hundrevis av ulike tolkninger foreligger. Til felles har tolkningene at de fremhever Østerrikes storhet (Austria est imperare orbi universo), dets rolle i Europa (Austria Europae Imago, Onus, Unio) og rikets udødelighet (Austria erit in orbe ultima). Uforskammet ydmyke har de aldri vært, østerrikerne.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her