Kirsebærhagen på Det Norske lider under et påklistret konsept

I stedet for å gi Tsjekhov fornyet aktualitet, har konseptet gjort stykket mer uforståelig.

Publisert Sist oppdatert

Det Norske Teatret har lang tradisjon i å spille Tsjekhov. Men selv om nettopp dette teatret kan skilte med praktfulle Tsjekhov-forestillinger, er det mye som mangler på å få til et spill i Tsjekhovs ånd denne gangen.

Scenografien og kostymene minner til tider mer om et show enn teater, og regissøren overstyrer med et misforstått Glasnost-konsept.

Kanskje var vi Tsjekhov nærmere på syttitallet enn i dag. Studioteatret, som engasjerte mange av dem som gjorde seg gjeldende på scenen etter krigen, var jo inspirert av Tsjekhovs promotør Stanislavski. Dessuten sto vi, til tross for nye teaterformer, fremdeles med begge bena solid plantet innenfor en klassisk teatertradisjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her