KOMMENTAR

Fra skulpturomvisning på Økern i Oslo.
Fra skulpturomvisning på Økern i Oslo.

Derfor er det et prinsipielt problem å la Oslobiennalen fortsette

Prosjektet har bommet på de mest grunnleggende kravene vi bør stille til kunst på det offentliges regning.

Publisert

En artikkelserie i Klassekampen denne uken avdekker at Oslobiennalen, som etter planen skal vare i fem år, gikk med et underskudd på 6 millioner kroner i sitt første driftsår. Totalt skal 42 millioner kroner være brukt på kunstbiennalen så langt, 27 av dem i 2019.

Her er det utvilsomt mye som har gått galt, både med planlegging, organisering og økonomistyring. Det burde ikke bare fremprovosere en debatt om de enkelte feiltrinnene som er begått, men en mer prinsipiell debatt om det offentlig finansierte kunstlivet:

Burde en offentlig etat (i dette tilfellet Kulturetaten i Oslo kommune) i det hele tatt arrangere en kunstbiennale? Og i så fall, må ikke prinsippet om armlengdes avstand mellom bevilgende myndighet og kunsten, som ligger til grunn for norsk kulturpolitikk generelt, gjelde også her? Hvilke konsekvenser får det om prosjektet mislykkes, eller pengene benyttes til feil formål?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her