Kunstneren og kassaapparatet

Noen tilpasser prosjektbeskrivelser, andre hyrer inn profesjonell søknadshjelp. Betyr jakten på støttemidler slutten på kunstnernes makt over eget arbeid?

Publisert

– Hvem er det som skal definere hva som er god kunst? Man kan spørre seg om de som sitter på definisjonsmakten, bør være kunstnerne som skal produsere den, publikum som skal oppleve den, eller de som skal finansiere den, sier Bjørn Birch.

Han har lang fartstid i teatermiljøet, både som skuespiller, instruktør og tidligere teatersjef ved Akershus Teater. Siden 2013 har han også vært styreleder i Kunstnerforeningen, en organisasjon som siden oppstarten i 1860 har arbeidet for å ivareta interessene til kunstnere innenfor ulike fagområder. Etter mange år som utøvende kunstner og foreningsleder mener han det er viktig å følge med på hvordan kunst i alle former finansieres i Norge.

– Den som sitter på pengesekken og skal dele ut midler til ulike kunstprosjekter, har et enormt stort ansvar, sier Birch om de mange stipendene og støtteordningene kunstnere kan søke om når nye verk skal skapes eller stilles ut.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her