Kunst, kontekst og døve ører

Skal man slutte å forsøke å forstå kunstens kontekst og intensjon bare den er tilstrekkelig provoserende?

Publisert   Sist oppdatert

Skal man slutte å forsøke å forstå kunstens kontekst og intensjon bare den er tilstrekkelig provoserende?

I går var den svenske kunstneren og kunstkritikeren Lars Vilks på besøk i Oslo. Vilks var invitert av nettstedet Document.no for å snakke om Dan Park, en svensk gatekunstner som ble dømt til seks måneders ubetinget fengsel i sommer for rasistisk hets etter en utstilling på et galleri i Malmö.

Park er en hemningsløs provokatør av rang, og bildene hans er til tider kvalmende provoserende. Han har blant annet laget flere bilder av Anders Behring Breivik, ett av dem viser massemorderen sammen med et kikkertsikte og påskriften «Fight the Power».  Andre eksempler er et bilde av Adolf Hitler med en tornekrone og teksten «han dog för våra synder» eller en plakat av lederen av Afrosvenskarnas Riksförbund med en lenke om halsen og teksten «vår negerslav är bortsprungen».

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her