Debatt

Kunst som politisk forsikringspremie

Bilde: John Campbell/Flickr/ CC BY 2.0

Verdens mest rettroende muslimer har kjøpt seg Vestens ubetingede støtte.

Hvorfor har Saudi Arabia kjøpt verdens dyreste kunstverk, Leonardo da Vincis Salvator Mundi, som av alle ting forestiller Jesus Kristus? Av samme grunn som emiren av Abu Dahbi har investert milliarder i en filial av Musée du Louvre ved Den persiske Gulf.

Som de fleste vil vite forbyr islam billedmessige fremstillinger av mennesker, ifølge utbredte tolkninger av religionen. Kristendommen er dessuten regnet som en form for heresi. Har det skjedd en radikal reorientering?

Svaret er enkelt: Verdens mest rettroende muslimer har kjøpt seg Vestens ubetingede støtte, de har tegnet en livsforsikring. Emiren av Abu Dahbi var først ute og betalte en formue for de franske elitenes ubetingede støtte, politisk og militært. Med et stort fransk museum, fylt med uerstattelig vestlig kunst kan han regne med vestlig støtte i en konflikt, slik som Kuwait da Saddam Hussain overfalt landet i 1991.

Emiren kan også regne med at Frankrike vil forholde seg relativt taus når han i fremtiden begår brudd på menneskerettighetene og undertrykker opposisjonen i eget land. Situasjonen minner ikke så lite om Katarina den Store av Russland og Frederick den store av Preussens manipuleringer av franske intellektuelle i opplysningstiden.

Ironien består i at Abu Dahbi heretter vil organisere kunstutstillinger der det avbildes nakne kvinner, kvinner uten slør, samt tallrike presentasjoner av den korsfestede Kristus. Det vil også bli servert alkohol, så sant det skjer på museets område. Samtlige konservatorer er franske.

Til gjengjeld forventer emiren og hans krets at all kritikk av regimet forstummer. Et tilsvarende prosjekt i samme land er en filial av det franske universitetet Sorbonne. Det er ikke nok å ha venner hos Dassault (jagerfly) og Total (oljeselskap). Emiren vil også ha relasjoner til de som former fransk og vestlig opinion: Intellektuelle, universitetsfolk, kunstnere og journalister.

Det er ingen økonomisk grunn til å bygge og drive en filial av Musée du Louvre ved Den persiske Gulf. Det er ingen planer om noen masseturisme.

Nei, emirene vil gjøre det samme med vestlig opinion som de gjør med egen befolkning. Manipulere, skaffe seg politiske klienter. Med hundrevis av franske kunsteksperter med høye lønninger plassert i Gulfen, hvem i Frankrike vil protestere mot noe som helst, hvor enn fatalt og uverdig?

Kunst betyr for disse herskerne et nyttig røkteppe som skjuler deres dyptgripende forakt for kunstens vesen, for frihet, opplysning og menneskelig vekst. Samtidig vet de at skulle deres naboer angripe, har de mektige venner som vil forsvare den vestlige verdensarven.

Fra forsiden