KULTUR

Demonstranter markerte sin motstand mot riving av Y-blokka under åpningen av "Picasso 347" på Henie Onstad Kunstsenter.
Demonstranter markerte sin motstand mot riving av Y-blokka under åpningen av "Picasso 347" på Henie Onstad Kunstsenter.

Sjelden har en utstilling med Picasso opplevdes så aktuell

Publisert

For 40 år siden strømmet folk til Henie Onstad Kunstsenter for å oppleve og opphisses av Picassos erotiske skildringer i serien Suite 347. Når utstillingen i dag vises for første gang i sin helhet i Norge siden 1981, er det med mindre pornografisk og mer politisk tyngde. Sjelden har en utstilling med Picasso opplevdes så aktuell som i dag.

Utstillingen har altså fått navn etter Picassos Suite 347, en serie grafiske blad Picasso produserte i et forrykende tempo over en periode på noen måneder i 1968. Verkene bærer ingen preg av forhastelse i sin vanvittige detaljrikhet og eminente tekniske utføring, men vitner om en enorm skaperlyst (og andre lyster). Serien blir ofte omtalt som «Den erotiske suite», da de 347 verkene, med unntak av noen få portretter, i det store og det hele består av eksplisitte skildringer fra sengekammeret.

Kun om lag 10 museer er i besittelse av suiten i sin helhet, deriblant Nasjonalmuseet, som har lånt den ut for anledningen. Sist gang den ble vist i sin helhet i Norge var i 1981. Siden den gang har mye skjedd med kvinnesynet og synet på kunstnergeniet og hans muser. I en tid hvor det er vel så i vinden å trekke frem kvinnelige kunstnere som er blitt satt i skyggen av sine menn – eksempelvis Picassos elskerinne, fotografen Dora Maar, som nå er utstilt på Tate Modern i London frem til mars – dyrkes her kvinnen med stor K, k for kropp og krusete kjønnshår.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her