– Mange hos oss har selv følt på kroppen hvordan det er å være en akterutseilt politisk minoritet

Klassekampen fortsetter oppgangen på 16. året. Mímir Kristjánsson fillerister andre mediers oppheng i å være først med teknologi, og forklarer hvorfor avisen forstår de politiske ukorrekte på høyresiden bedre enn hovedstrømsmediene.

Publisert   Sist oppdatert

– Forrige uke kom opplagstallene for 2016. Klassekampen er igjen blant avisene som øker mest. Hvis du skal svare noe annet enn at det er fordi dere er så flinke, hva ville du si?

– Det viktigste tror jeg er at vi har hatt en vilje til å satse på papirproduktet, i en tid der veldig mange andre medier har brukt ressurser på å utvikle digitale løsninger. Vi har vært veldig lite opptatt av å være «first mover» i mediemarkedet, og har heller forsøkt å vente og se om det kommer en farbar digital vei.

– VG investerte masse penger i VGTV, og har så langt tapt masse penger på det. Veldig mange satset på å ha alt ute på nett gratis, og håpet å tjene penger på annonser – og så viste det seg at mye av annonseinntektene ble snappet opp av Facebook og Google. Vi har investert alle pengene vi har i å utvikle det ene papirproduktet vi har. Og det tror jeg er ganske merkbart. Vi har jobbet strategisk med å utvide basen vår, både politisk og interessemessig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her