Gillette-reklamen: Det største problemet er budskapet som gis til gutter og unge menn

Stadig får de høre at de bærer i seg noe destruktivt og farlig – en defekt som må rettes opp.

Publisert Sist oppdatert

Gillettes siste reklamefilm har fått stor oppmerksomhet. Over 27 millioner mennesker har sett videoen, som både provoserer og begeistrer: At den har 730 tusen «likes» og 1,3 millioner «dislikes» på Youtube, sier noe om hvordan den er blitt mottatt.

Internett og Youtube renner over av sinte kommentarer fra menn som kaster sine barberhøvler i protest, mens feminister hyller reklamen for sitt oppgjør med «toxic masculinity».

Reklamen er den siste i en lang rekke dydsposerende reklamer, der produktet som reklameres for kun er en rekvisitt i et budskap om sosial rettferdighet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her