Skråblikk

Minerva skifter navn til Minerva

Bilde: Therese Thomassen

Navnet kommuniserer både values og purpose, sier redaktør Nils August Andresen.

Å være konservativ betyr som kjent ikke at man er bakstreversk og ikke følger med i tiden. Noen ganger gjelder det å forandre for å bevare.

Etter det Minerva erfarer ble det på siste styremøte i Minerva vedtatt å skifte navn fra Minerva til Minerva.

Redaktør Nils August Andresen bekrefter overfor Minerva at det har vært en navneprosess, men sier at det ikke har vært lett å finne et navn.

– Styret har jobbet med et fremoverlent konsulentselskap, og har vurdert en rekke strategiske alternativer. En sterk kandidat var «SoMeToo». Det spiller på sosiale medier, SoMe, og understreker samtidig at vi hører til i den urbane metoo-eliten.

En annen kandidat har vært BurkeNor, som spiller på konservatismens far, Edmund Burke.

– BurkeNor minner litt i formen om Equinor, som også har vært i vinden denne uken. Dere har ikke betalt for metervare hos konsulentselskapet?

– Det er rett at Minerva har benyttet seg av det samme konsulentselskapet som har vært fødselshjelper for Equinor. Vi ser imidlertid ikke på dette som metervare, men snarere en måte å sikre realiseringen av synergier på, svarer Andresen.

To merkevareeksperter ved universitetet OsloMet forteller uavhengig av hverandre at BurkeNor i motsetning til Equinor har en fancy stor bokstav midt i ordet.

I siste instans ble navnet imidlertid droppet til fordel for det Andresen kaller Mesta-strategien.

– Konsulentene vi har brukt, anbefalte denne strategien, som består i å erstatte et traust norsk navn av typen «Statens vegvesen» med et meningsløst latinsk-klingende ord. Siden vi allerede har et latinsk-klingende navn, ble vi imidlertid enige om å gjøre motsatt. Vi fikk dermed forslaget «Statens avisvesen», sier Andresen til Minerva.

Ifølge kilder var dette lenge den ledende kandidaten.

– «Statens avisvesen» er et spennende navn for en nettavis, det er retro på det vi er blitt fortalt er en veldig kul måte, sier Andresen.

Flere kilder bekrefter imidlertid at selv om Minerva ønsker å støtte den politikk staten – i form av den borgerlige regjeringen – til enhver tid fører, kom det en storm fra avisens mer liberalistiske og antistatlige lesere da navneforslaget ble kjent. Ledelsen skal ha fryktet tap av både abonnenter og annonseinntekter. Andresen avviser imidlertid at dette hadde noen betydning for beslutning om slette dette navneforslaget.

– Vi manglet opphavsrettigheter til navnet, forteller Andresen.

Minerva gikk dermed tilbake til den enklere Mesta-strategien. Konsulentselskapet ble bedt om å finne noe fint og latinklingende. De kom til slutt opp med navnet «Minerva».

Andresen er opptatt av at dette kommuniserer både values og purpose:

– På denne måten bevarer vi nemlig essensen fra det gamle navnet, samtidig som vi går morgendagen i møte med en ny og spennende latin-inspirert tittel på vår merkevare, fortsetter han.

– Dette høres veldig likt ut som deres nåværende navn?

– På overflaten kan nok navnet ligne. Men det gamle navnet refererte til den romerske visdomsgudinnen. Dette nye navnet refererer ikke til noen ting, det er bare noen lyder som konsulentene syntes hørtes bra ut. Det er litt som KS, gamle KS betydde «Kommunenes sentralforbund». Nye KS er fortsatt kommunenes sentralforbund, men det betyr ikke lenger det. Det betyr faktisk ingenting! Det syntes vi var veldig postmoderne, opplyser Andresen.

Men navneendringer er dyrt. Statoil opplyser at deres endring vil koste cirka 230-250 millioner kroner. Hvor mye Minerva har brukt på endringen, vil Andresen ikke ut med. To kilder bekrefter imidlertid uavhengig av hverandre at det skal dreie seg om flere titalls kroner, eller rundt en tredjedel av Minervas samlede omsetning.

Andresen vil likevel ikke gi noen uforbeholden beklagelse til dem som nå taper penger på sløseriet.

– Jeg synes det er trist om aksjonærene opplever at disse pengene er borte, sier Andresen. Det var aldri vår hensikt.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden