Et oppgjør med jakten på det «ekte» Nord-Korea

Hvorfor er vi i Vesten så desperate etter å komme bak fasaden i diktaturet? Morten Traavik setter døra til det lukkede landet på gløtt, men gir oss ingen enkle svar.

Publisert   Sist oppdatert

Det er ikke lett å styre nysgjerrigheten når Morten Traavik letter på sløret.

Etter hvert som kunstneren og regissøren snart har samarbeidet med Nord-Korea i et tiår, har jeg blitt mer og mer nysgjerrig på hva motivasjonen hans har vært. Det som først virket som et oppmerksomhetssøkende prosjekt – ta med deg en discokule til Nord-Korea og se hva som skjer – fortsatte som dialog og utveksling, tilsynelatende for å åpne øynene til både innestengte nordkoreanere og fordomsfulle nordmenn.

Og det var ikke hva som helst som ble utvekslet. Nord-Korea fikk sin første rockekonsert med det slovenske bandet Laibach, som i årevis har spilt på totalitære og militære uttrykk. Nordkoreanske barn fikk lære melodier fra Kardemomme by, selve symbolet på det fredelige, nord-europeiske idealsamfunnet, på trekkspill, og fremføre dem på Festspillene i Bergen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her