Kultur

– Motesak noen steder å prioritere yngre kvinner foran eldre menn

Flere kvinnelige komponister ønsker ikke å bli kvotert inn, men valgt på grunn av kvalitetene de har, sier festivalsjef Anders Eriksson.

Bilde: Pixabay / CC0

Anders Eriksson, daglig leder i Ilios-festivalen, mener man bør være forsiktig med å fokusere for mye på kjønn blant komponister.

I en artikkelserie om kvinnelige komponister har Minerva sett på hvorfor det er så få kvinnelige komponister i norsk musikkliv.

Over 8 av 10 medlemmer i komponistforeningen er menn. Oslo-Filharmonien og Bergen Filharmoniske Orkester har henholdsvis 6 og 2 prosent verk skrevet av kvinner på repertoaret denne sesongen.

På Operaen er kvinnerepresentasjonen enda dårligere: bare én opera av en kvinne har blitt fremført på hovedscenen. Selv det var ikke en fullskala opera, men en konsertant versjon.

Heller ikke blant studenter ser kjønnsbalansen ut til å bedre seg. Seks av 24 komposisjonsstudenter ved musikkhøgskolen er kvinner, og blant de ni masterstudentene er det ingen kvinner.  

Musikkjournalist Bodil Maroni Jensen sa tidligere i uken i et intervju med Minerva at det klassiske musikklivet er kommet inn i en bakevje sammenliknet med for eksempel næringslivet når det kommer til kjønnsbalanse.

– Man kan lure på hvorfor man ikke har gjort mer for å komme seg ut av fastlåste kjønnsroller, poengterte hun.

Ensidig kjønnsfokus

Anders Eriksson er daglig leder for ny musikk-festivalen Ilios i Harstad. Der hadde de nylig et program der de nesten var dobbelt så mange kvinner som menn involvert som komponister, utøvere og solister, forteller han.

Anders Eriksson utelukker ikke at det har vært et gubbevelde innenfor den klassiske musikken, men tror ikke det bare handler om kjønn.

Øyvind Arvola

– Men vi bør være forsiktige med å ha et ensidig fokus på kjønn.

For Ilios-festivalen var det en tilfeldighet at det ble så mange kvinner. Det var en naturlig følge av programmet de ønsket seg og den kunstneriske kvaliteten de la til grunn, forteller han.

– I de fleste sammenhenger blir resultatet bedre når du har en kjønnsbalanse, sier Eriksson.

Men festivalsjefen tror at det å fokusere på å få inn kvinner fordi man «må», kan virke mot sin hensikt:

– Noen steder er det blitt en motesak at man må ha kvinner, for eksempel når vi får prisutdelinger som legger vekt på kjønn.

– Det er et sterkt politisk press, og konsekvensen er at dyktige menn blir refusert, særlig seniorer, sier Eriksson.

Les også: – Det holder ikke å snakke om at vi trenger flere kvinnelige komponister. Man må programmere dem. Intervju med Borealis-sjef Peter Meanwell. 

Gubbevelde

På repertoaret til institusjonene er det fremdeles en overvekt av menn, er det ikke et problem?

– Jeg utelukker ikke at det har vært et gubbevelde innenfor den klassiske musikken og særlig orkestertradisjonen, erkjenner Eriksson.

– Også kvinner har sterke nettverk, som har betydelig makt.

Men han tror ikke det bare handler om kjønn:

– Det har vært en konservativ tradisjon blant de klassiske partitur-komponistene, der mange typisk har vært piperøykende menn som har bodd i New York. Mens i dag er det flere og flere komponister som tør å være sjangeroverskridende, kreative og åpne og tar sjanser. Mange av dem er kvinner.  

Kvinnenettverk

Komponist Maja Ratkje, som du har booket til Ilios-festivalen, sa til Minerva at jo mer prestisjefylt område, slik som orkestrene og operaen, jo mer har menn “kvotert hverandre inn”?

Det har de nok kanskje, men også kvinner har sterke nettverk, som også har betydelig makt.

Sånn sett har også noen kvinner bidratt til det som vi kanskje kan kalle et konservativt gubbevelde, mener Eriksson.

– Det finnes også menn som har falt utenfor denne dels ekskluderende tradisjonen.

Hva kommer det av at det er så få kvinner på repertoaret til institusjonene?

– Vi må spørre oss hvem som velger repertoaret – det er jo ofte dirigentene. De er jo opptatt av å ha de verkene på CVen som er viktige innen den klassiske tradisjonen, og da blir det ofte det samme som spilles igjen og igjen.

Også menn holdes utenfor

Festivalsjefen påpeker at det er viktig å ikke glemme at det også finnes menn som har falt utenfor denne dels ekskluderende tradisjonen.

Derfor bør vi heller skille mellom det som har vært en lukket, klassisk musikktradisjon og en mer åpen og kreativ tradisjon, enn å skille mellom mannlig og kvinnelig.

Vil senke skuldrene

Han forteller at at flere kvinnelige komponister har fortalt ham at de ikke ønsker å bli kvotert inn, men bli valgt på grunn av de kvalitetene de har.

– Vi må tørre å snakke om at det er forskjeller mellom menn og kvinner, og gjøre det med litt humor. Noen egenskaper er kanskje sterkere hos menn, og andre hos kvinner. Resultatet er at det som regel at det blir best når vi har en blanding.

– Så jeg synes vi skal senke skuldrene litt når vi snakker om kjønn og likestilling – og heller fokusere på kunstnerisk kvalitet, avslutter han.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden