Kultur

Munchmuseet innrømmer at sponset innhold må merkes tydelig

– Vi jobber med innholdsmarkedsføringen for å nå ut til nye målgrupper, forteller Gitte Skilbred ved Munchmuseet.

Bilde: GuoJunjun / Wikimedia Commons [CC BY-SA 3.0 NO]

– Vi kunne vært tydeligere på at dette var et betalt samarbeid, sier Gitte Skilbred ved Munchmuseet. Museet har allerede endret FB-innlegget som skapte debatt.

Fredag i forrige uke la Munchmuseet ut en post på Facebook der de skrev: «Tusvik og Tønne har anmeldt utstillingen «Emma & Edvard – Kjærlighet i ensomhetens tid».

Anmeldelsen var imidlertid ingen anmeldelse. I stedet var Tusvik og Tønne blitt betalt av museet for å lage innslaget, og Munchmuseet har de siste par dagene fått kritikk på Minerva.

«Munchmuseet sår tvil om sin egen troverdighet», skrev kurator Susanne Grina Lange, mens Erlend Høyersten, direktør ved Aarhus Museum (AROS), mente at opptredenen var flau og tydet på at museet ikke har gode nok retningslinjer for kommunikasjonen sin.

I en tid der stadig mer journalistikk glir over i reklame, er det viktig å være tydelig på hva som er hva. Det mente Lange og Høyersten at Munchmuseet ikke hadde vært i dette tilfellet.

Vil merke betalt samarbeid tydeligere

Gitte Skilbred, kommunikasjons- og markedsdirektør ved Munchmuseet, svarer på kritikken.

– Vi ser at vi kunne ha merket posten tydeligere med at omtalen til Tusvik og Tønne var et sponset innslag, sier Skilbred til Minerva.

– Kritikerne mener det er feil å skrive «anmeldelse» når det i realiteten er sponset innhold?

– Ja, og vi kunne vært tydeligere på at dette var et betalt samarbeid, svarer Skilbred.

– Når det er sagt, er det viktig å understreke at alle sakene som blir et resultat av slikt betalt samarbeid, er tydelig merket som betalt innhold, sier hun.

Museet har nå oppdatert det aktuelle FB-innlegget. Mens det originale innlegget (se bildet) var uten noen slik klargjøring, står det nå følgende i posten: «Dette er et sponset innlegg.»

– Vil dere i framtiden merke slikt innhold med at det er sponset?

– Ja, det vil vi gjøre.

Minerva er høyresidens nettavis: Bestill abonnement her, nå bare 1,- ut april!

For å nå ut til unge voksne

– Hvor mye får Tusvik og Tønne betalt for å lage et slikt sponset innslag?

– De får et honorar, og honorarer for sponset samarbeid ligger mellom 5000 og 40 000 kroner. Det er konkurransedyktig sammenlignet med hva man betaler for annonser i avisene.

– Dere har en bred portefølje med sponset innhold, blant annet Vanessa Rudjord og Natt og Dag. Hvorfor mener dere at en slik praksis er god?

– Vi jobber med innholdsmarkedsføringen for å nå ut til nye målgrupper, særlig unge voksne, og vi opplever at vi har stor suksess, og det er en vellykket strategi. Vi ser at det kommer flere unge til museet, og at det er en økende interesse for Munch blant unge voksne. Vi benytter oss også av tradisjonelle kanaler som trykte medier, men der når vi i liten grad de unge.

– At man tyr til innholdsmarkedsføring, framstår som «desperat» og som at «produktet ens er for dårlig», sa Erlend Høyersten til Minerva?

– Det er veldig mange som skriver om Munchmuseet uten at det er betalt, svarer Skilbred.

– Innholdsmarkedsføring er bare én del av den totale markedsføringen, og noe mange kjente kulturinstitusjoner og merkevarer benytter seg av. Dessuten kan jeg presisere at vi ikke legger føringer på hva for eksempel Tusvik og Tønne skal si eller hvor lang tid de skal bruke på innslaget, sier Skilbred.

Fra forsiden