Når det fete imaget spinner ut av kontroll: «Lords of Chaos» anmeldt

Den nye filmen om Øystein Aarseth, Varg Vikernes og det norske black metal-miljøet er både interessant og underholdende, trass i at regissøren har tatt seg kunstneriske friheter.

Publisert

På Youtube er Varg Vikernes sur. Årsaken er den nye filmen Lords of Chaos, som har premiere på norske kinoer denne uken. Greven mener filmen er et karakterdrap på ham, blant annet fordi han blir spilt av en «feit jøde», fordi filmen er full av faktafeil, men ikke minst fordi hans versjon av drapet på Øystein Aarseth i august 1993 ikke er den som gjengis i filmen. Ifølge denne versjonen var det nemlig Aarseth som angrep Vikernes først, da Vikernes dukket opp på døra hans etter å ha ankommet i bil fra Bergen klokken tre på natten, og drapet var et slags selvforsvar.

Noen av Grevens videoer på Youtube når over en halv million visninger. I kommentarfeltet støttes han av tilhengere som sluker hans versjon av hendelsene rått. Det norske straffesystemet med korte soninger og vekt på rehabilitering er på en eller annen måte ikke helt tilpasset drapsmenn med mangelfullt utviklede sjelsevner (som rettspsykiaterne konkluderte), ekstreme ideologiske tilbøyeligheter og store følgerskarer på internett.

Men uansett: Det lille norske black metal-miljøet på begynnelsen av 90-tallet, med Øystein Aarseth og Greven som de mest kjente representantene, var såpass spesielt, både ut fra de dramatiske hendelsene og musikken som ble skapt, at det på et eller annet tidspunkt måtte bli en filmatisering ut av det. Regissøren Jonas Åkerlund (kjent for sine musikkvideoer for blant andre Madonna og The Prodigy på 90-tallet) har selv en viss bakgrunn fra den skandinaviske metalscenen, og burde slik sett ikke være noen dårlig kandidat for oppgaven.

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året