Kultur

Ni av ti musikkinnslag på tv-kanalen NRK Super er ikke norske

Etterlyser mer norsk musikk på NRK Super: Barn må få ta del i musikk som er skapt i samfunnet de vokser opp i, sier Jørgen Karlstrøm i Norsk Komponistforening.

Bilde: Nrk Super

– Gjør vår nasjonale og lokale kultur fattigere, mener styrelederen i Norsk Komponistforening.

Andelen norsk musikk på NRKs tv-kanal for barn, NRK Super, var i 2017 på 10,4 prosent. Det forteller en statistikk utarbeidet av TONO, nettverket for norske komponister, forleggere og tekstforfattere, som registrerer den musikken som er skrevet av deres medlemmer.

10,4 prosent er en alt for liten andel, mener styreleder Jørgen Karlstrøm i Norsk Komponistforening.

– Som allmennkringkaster har NRK et spesielt ansvar for det norske musikklivet, og for den norske musikkarven.

– Hvis de hverken sørger for at det skrives ny norsk musikk eller eksponerer publikum for norsk musikk, svekkes mulighetene for det norske musikklivet. Publikums opplevelser og vår lokale og nasjonale kultur blir fattigere, sier styrelederen.

Norsk virkelighet

Men er det egentlig så viktig for barna at barne-tv er på norsk? Ifølge NRK selv er svaret et rungende «ja», skal vi tro NRK Supers egen visjon. Der heter det at barneplattformens viktigste oppgave er å «formidle gode historier og innhold som er forankret i norsk språk og kultur.»

Med det utgangspunktet er det grunn til å spørre hvorfor norskandelen er så lav hos tv-kanalen.

Redaksjonssjef for publisering i NRK Super, Trond Storaa, forteller til Minerva at det som skiller kanalen fra voksenkanalene er at de har forskjellige målgrupper som trenger forskjellige innholdstilbud:

– Vi dekker målgruppe 2–12 år, og 2–3-åringen trenger et annet innholdstilbud enn 4-5-åringen.

– Det fører til at det til enhver tid er ca 300 titler eller mer tilgjengelig for publikum i spilleren (VOD), forteller Storaa, og utdyper:

– Det meste av dette sendes på lineærkanalen, og NRK Super derfor ikke er et arkiv over gammelt barneinnhold.

– Andelen innkjøpt innhold fra utlandet ca 75% av innholdet vårt, og der er all musikk utenlandsk, fortsetter han.

– I norskprodusert drama er så å si alt norskprodusert musikk, og i det norske innholdet som ikke er drama er det både norsk og utenlandsk musikk. Det kommer an på innholdet, avslutter Storaa.

Ingen krav til norskandel

Mens radiokanalene NRK P1, P2 og P3 har et krav om 40 prosent norskandel, gjelder ikke dette kravet for tv-kanalene. NRK1 hadde til sammenlikning en TONO-andel på 15,3 prosent.

Men hva som defineres som «norsk», er et annet spørsmål. Fungerende tv-sjef Elisabeth Mjøs oppgir til Minerva at definisjonen er musikk av norsk utøver/artist, opphavsperson eller med norsk språk.

– Er det for eksempel som norsk å regne hvis en engelsk sang er dubbet til norsk? Eller hvis Astrid S synger «Hurts so good», skrevet av amerikanere og briter?

Når TONO, som arbeider for de som skriver sangene, definerer norsk musikk, omfatter det derimot bare selve musikken.

Willy Martinsen i TONO understreker at dette er en balansegang:

– Er det for eksempel som norsk å regne hvis en engelsk sang er dubbet til norsk? Eller hvis Astrid S synger «Hurts so good», skrevet av amerikanere og briter?

Her har NRK lenge vært uenige med TONO, sier Martinsen til Minerva.

Samspill med samfunnet

Ifølge Karlstrøm i Norsk Komponistforening er samspillet mellom kunsten, publikum og samfunnet de lever i en viktig grunn til at de norske komponistene må på banen også i NRK Super.

– Det er dette som skaper identitet og fellesskap. Her har NRK en viktig rolle å spille, sier Karlstrøm.

Han understreker at Komponistforeningen synes det er spesielt viktig at norske barn får ta del i og oppleve musikk som er skapt i – og slik reflekterer – det samfunnet og de miljøene de vokser opp i.

– Vi har mange gode komponister og tekstforfattere som skriver musikk og tekst for barn i Norge. Vi håper at NRK i økende grad tar dem i bruk, spesielt NRK Super.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden