NYHET

Illustrasjon av flytende hengebru på flytande fundament.
Illustrasjon av flytende hengebru på flytande fundament.

Nasjonale transportplaner skulle tilføre faglighet og prioriteringer. Vi fikk ingen av delene

På 16 år er størrelsen på de nasjonal transportplanene mangedoblet. Utredningene av fergefri E39 har alene kostet over 1 milliard kroner og det gjennomføres over 50 doktorgrader knyttet til utbyggingen. Likevel kan ingen i Samferdelsdepartementet svare på hva de mener samfunnsnytten er.

Publisert   Sist oppdatert

Det er 5. april 2017 og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har invitert et samlet norsk pressekorps til regjeringskvartalets plenumsal for å overvære en ny norgesrekord. Det er ny Nasjonal Transportplan for Norge 2018-2029 som skal legges frem.

Og det er selvsagt norgesrekorden i pengebruk på samferdsel som skal sprenges – og på dette leverer også samferdselsministeren så til de grader. Den nye planen foreslår å bruke 1 064 milliarder kroner de neste 12 årene på samferdselstiltak.

Det er mer enn en dobling fra den forrige planen, som kostet 508 milliarder kroner, som igjen var halvannen så stor som sin forgjenger til 322 milliarder kroner.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her