Ny bok utfordrer feilslåtte og utopiske visjoner i skolepolitikken

Tore Lindbekks empiriske bidrag til skoleforskningen bør være til ettertanke for dagens skolepolitikere.

Publisert   Sist oppdatert

Norsk forskning på utdannelse har i mange tiår vært dominert av kvalitativ forskning som har produsert dybdekunnskap basert på et begrenset antall informanter og mindre miljøer.

En av forskerne som har stått utenfor de pedagogiske fagmiljøene, og som har forsket på store linjer med på grunnlag av statistiske data, er Tore Lindbekk, som fra 1969 var professor i sosiologi ved NTNU.

I sin siste bok undersøker han reformer i skole og universiteter i norsk etterkrigstid. Lindbekks tilnærming når han undersøker reformer er gjennomgående klassisk sosiologisk, der han tar utgangspunkt i politiske og ideologiske intensjoner og visjoner som han deretter setter opp mot empiriske funn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her