Opera er best i stua

Da kan vi glemme tøvete libretto og handling, og nyte verdens beste sangere.

Publisert Sist oppdatert

Da kan vi glemme tøvete libretto og handling, og nyte verdens beste sangere.

Jeg var i Den Norske Opera i går, og så Tsjajkovskijs Eugene Onegin. Det var ingenting i veien med de vokale prestasjonene, og operaens utmerkede tekstingssystem gjorde det lett å følge med på handlingen, selv om det ble sunget på russisk. Eller, det er snarere problemet — handlingen, altså.

Opera er en foreldet kunstform — en overlevning etter en kreativ periode særlig på 1800-tallet, og speiler denne perioden. Nyere operaer er stort sett bare for spesielt interesserte. Verden har gått videre, og den moderne operaen heter musikal. Blant annet fordi de ofte er aktuelle og speiler vår tid, men også fordi de er moderniserte i formspråket, er  musikalene også kommersielle.  Operaen, død som den er, er  derimot overalt avhengig av enorme subsidier, hovedsakelig offentlige, men i land som USA også i stor grad privat spons.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her