Ryktet om orkestrenes død er overdrevet

Vi har hatt publikumsøkning i Oslo Konserthus de siste årene, og yngre målgrupper har økt.

Publisert   Sist oppdatert

Leder av NyMusikk, Bjørnar Habbestad, hevder i et intervju med Minerva at det ikke er radikalt å spå symfoniorkestrenes død, uten at han belegger hvorfor han mener vi vil miste livets rett.

Fakta

Når han også ser ut til å være kritisk til at Norge har etablert to nye orkesterensembler de siste tiåret, er det legitimt med en kommentar. Det er riktig at i det i vårt langstrakte land er etablert ett orkester i Nord-Norge – som gjør noen orkesterproduksjoner årlig og som er en fantastisk ressurs for Nord-Norges musikkliv. I tillegg har to ensembler i Kristiansand blitt slått sammen til ett orkester i konserthuset Kilden, noe som har gitt et enormt løft for hele den regionen. I Norge har vi nå 7 orkestre, mens det f.eks i Tyskland fortsatt finnes rundt 130.

Alt henger sammen

Man må også huske at et orkester ikke bare er et ensemble, men innebærer store tilleggsressurser for de områdene de virker i. Orkestermusikere er korpslærere, kulturskolelærere, professorer og kompetansemiljøer for samtidsmusikk og kammermusikk. Noen steder er de også pilarer i folkemusikk- og jazzmiljøer. Sterke institusjoner gir musikerne solide arbeidsvilkår og miljøene solid publikumsbygging. Vi heier på at frie grupper skal ha en sterk finansiering, samtidig som vi mener at sterke institusjoner genererer legitimitet og interesse – for hele miljøet.

Stort publikum

Det er dessuten veldig mange som er interessert i orkestermusikk. Som eksempel tiltrakk Slottsplasskonserten vår i august 12.000 mennesker. Ytterligere 180.000 fulgte sendingen direkte på tv. 35.000 mennesker meldte seg interessert på sosiale medier. Vi har hatt publikumsøkning i Oslo Konserthus de siste årene, og yngre målgrupper har økt. Alle kulturaktører må stadig utfordre seg selv for å være relevante og for å nå nye miljøer og nye mennesker. Men denne virkeligheten gjelder da for nær sagt alle i vårt samfunn.

Så –  jo, Habbestad, det er faktisk radikalt å spå symfoniorkestrenes død.