KULTUR

Oslo Filharmoniens direktør om konserthuset på Filipstad: – Håper på vedtak før sommeren

Konflikten mellom «folk» og «elite» har preget Filharmoniens 100 år lange historie. Får de nå endelig konserthus som er godt nok for et orkester av internasjonalt format?

Publisert Sist oppdatert

«Det er vanskelig å forstå hvorfor ingen vil vite av oss her i byen når vi er respektert og anerkjente over hele verden».

Mariss Jansons, sjefsdirigenten som ledet Oslo Filharmonien i hele 21 år, la ikke noe imellom da han skulle holde sin avskjedstale for norsk presse i år 2000. Etter år med øving, terping og ambisiøs turnésatsing var orkesteret i en posisjon der de ble skamrost i alt fra The New York Times til BBC og The Guardian. Men denne høstdagen var Jansons mest bitter på hjembyen Oslo. Da han forlot pressekonferansen, var det med et stikk til det norske folk og ikke minst Oslos politikere, som i hans øyne hadde sviktet orkesteret.

Hva var det egentlig som lå bak Jansons’ ord? Først og fremst handlet det om striden omkring Konserthuset i Vika. Jo mer Oslofilharmonikerne hadde reist rundt i de største konsertsalene i Europa, jo tydeligere var det blitt for sjefsdirigenten at akustikken i det relativt nye konserthuset ikke holdt mål. Musikerne hørte hverandre ikke godt nok på podiet, lyden ut til publikum forsvant.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS