Kan pressen omtale personer ved navn når identiteten er blitt kjent i sosiale medier?
Kan pressen omtale personer ved navn når identiteten er blitt kjent i sosiale medier?

Trenger vi en ny Vær varsom-plakat?

NRK, VG og Khrono har brutt god presseskikk, mener Anki Gerhardsen, enda den omtalte var identifisert utallige ganger i sosiale medier. Er det presseetiske regelverket godt nok? Ja, mener Torry Pedersen og Svein Brurås. Elin Ørjasæter er ikke like sikker.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere denne uken skrev Anki Gerhardsen en kronikk som ble mye lest og delt. Hun mente at NRK, VG og Khrono har brutt god presseskikk ved å identifisere professoren som det neppe er behov for å introdusere på nytt her.

Et spørsmål som melder seg, er hvorvidt det er behov for et nytt presseetisk regelverk. Bør presseetikken revideres til å omfatte samhandlingen mellom sosiale og trykte medier når sosiale medier stadig får større plass i befolkningens nyhetskonsumpsjon?

– Nei, mener Svein Brurås, professor ved Høgskulen i Volda.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 699,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 89,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1050,-

Bestill her