Politiserte karakterer

Politikerne krangler om bruken av karakterer og målinger i skolen. Hvorfor kan de ikke gjennomføre et skikkelig forskningsprosjekt i stedet?

Publisert   Sist oppdatert

Politikerne krangler om bruken av karakterer og målinger i skolen. Hvorfor kan de ikke gjennomføre et skikkelig forskningsprosjekt i stedet?

Høyre vil innføre tallkarakterer fra 5. klasse. Venstre og KrF varsler kamp imot. Alle som har vært på et fylkesårsmøte eller landsmøte i et av disse partiene, vet at også internt i partiene er uenigheten stor, og temperaturen i debatten høy. Alle ser ut til å ha en meget bastant oppfatning av hvorvidt karakterer “virker” eller ikke for denne aldersgruppen.

Debatten raser - men hvorfor er dette egentlig en politisk debatt i det hele tatt? Er det ikke egentlig et spørsmål som pedagogikkforskere burde kunne svare på? Hvor er de akademiske innleggene i debatten? Hvor er forsøkene, eksperimentene, bevisene? Om de finnes, så er hverken politikere eller media spesielt flinke til å trekke dem frem. Og i den grad forskning nevnes, så er det gjerne forskning fra andre land, med andre skolesystem enn det norske. Da blir det litt for lett å plukke et tilfeldig eksempel som støtter egen overbevisning.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her