NYHET

SAS fjernet egen reklame. Mistenker et koordinert angrep på kampanjen

Reklame som hevder absolutt ingenting er skandinavisk møtte kraftige reaksjoner. Flyselskapet sier de står bak budskapet, men vurderer nå neste skritt.

Publisert Sist oppdatert

Flyselskapet Scandinavian Airways (SAS) slapp i går en reklamesnutt med tittelen «What is truly Scandinavian?». «Absolutely nothing», svarer fortellerstemmen, «Everything is copied». Videoen gjennomgår så en rekke saker som anses som typiske for Skandinavia – demokrati, foreldrepermisjon og svenske kjøttboller, for å nevne noen – for så å forklare at disse har sitt utspring i andre deler av verden.

Reklamen skapte umiddelbart reaksjoner. På SAS’ Facebook-sider har det kommet både negative og positive tilbakemeldinger. En bruker har lastet opp en video av at han klipper i stykker sitt Eurobonus-kort fra SAS. En annen ber SAS fortsette reklamen, og ikke bry seg om kritikk fra Sverigedemokraterna. «SAS har glemt hvem som dekker deres underskudd år etter år, de skandinaviske skattebetalerne, uten dem ingen SAS», skriver en dansk bruker. «Selvforakt er tydeligvis det eneste som virkelig er skandinavisk», skriver en person i kommentarfeltet på en nyopplastet versjon av reklamen på YouTube.

Også på Facebook-veggen til Kjetil Rolness har reaksjonene strømmet på.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her