NYHET

SAS fjernet egen reklame. Mistenker et koordinert angrep på kampanjen

Reklame som hevder absolutt ingenting er skandinavisk møtte kraftige reaksjoner. Flyselskapet sier de står bak budskapet, men vurderer nå neste skritt.

Publisert Sist oppdatert

Flyselskapet Scandinavian Airways (SAS) slapp i går en reklamesnutt med tittelen «What is truly Scandinavian?». «Absolutely nothing», svarer fortellerstemmen, «Everything is copied». Videoen gjennomgår så en rekke saker som anses som typiske for Skandinavia – demokrati, foreldrepermisjon og svenske kjøttboller, for å nevne noen – for så å forklare at disse har sitt utspring i andre deler av verden.

Reklamen skapte umiddelbart reaksjoner. På SAS’ Facebook-sider har det kommet både negative og positive tilbakemeldinger. En bruker har lastet opp en video av at han klipper i stykker sitt Eurobonus-kort fra SAS. En annen ber SAS fortsette reklamen, og ikke bry seg om kritikk fra Sverigedemokraterna. «SAS har glemt hvem som dekker deres underskudd år etter år, de skandinaviske skattebetalerne, uten dem ingen SAS», skriver en dansk bruker. «Selvforakt er tydeligvis det eneste som virkelig er skandinavisk», skriver en person i kommentarfeltet på en nyopplastet versjon av reklamen på YouTube.

Også på Facebook-veggen til Kjetil Rolness har reaksjonene strømmet på.

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, sier til Minerva at selskapet står bak budskapet i filmen, som handler om at reiser beriker oss.

– Reiser skaper inspirasjon. Vi lar oss inspirere og vi inspirerer andre. De erfaringene vi tar med oss fra våre reiser påvirker oss som individer, men også vårt samfunn. Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn.

Eckhoff forteller videre at SAS mistenker et koordinert angrep på reklamekampanjen.

– Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt.

En bruker på YouTube har lastet opp reklamefilmen. I skrivende stund har videoen 22 000 visninger, 132 likes og 2 900 dislikes.