For å lese pluss-artikler må du være abonnent
Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud
NYHET
En nylig frigitt, men delvis sensurert rapport til det amerikanske senatet gir ny innsikt i hvordan den russiske nettroll forsøkte å påvirke den amerikanske opinionen under presidentvalget i 2016.
Blant rapportens sentrale funn fremheves det at den St. Petersburg-baserte og oligarkfinansierte organisasjonen IRA (Internet Research Agency) på vegne av russiske myndigheter forsøkte å påvirke det amerikanske valget gjennom å skade Hillary Clintons kandidatur og støtte Donald Trump. Den russiske påvirkningskampanjen har vært kjent lenge, men angrepene omtales som langt mer komplekse enn tidligere forstått.
I rapporten fremgår det at «Russlands angrep under det amerikanske presidentvalget i 2016 var del av en bredere, mer sofistikert og pågående desinformasjonskampanje utformet for å så splittelse innen amerikansk politikk og samfunnsliv», og at «IRA gjennomførte et betydelig mer komplekst og strategisk angrep på USA enn hva man tidligere har forstått».
Videre skrives det at «det operasjonelle fokus som er reflektert i det produserte innholdet, brukernavn og målgrupper, omhandlet budskap om splittende saker som rase, migrasjon og våpenrettigheter. Dette i et forsøk på å snu amerikanerne mot hverandre og mot sine egne myndigheter.»
Det er ifølge rapporten ingen som skal ha blitt mer eksponert for den russiske kampanjen enn svarte amerikanere. I rapporten skrives det:
«Ingen gruppering i det amerikanske samfunnet ble utsatt for en mer målrettet kampanje fra IRA enn afroamerikanere. I overveldende grad var saker beslektet med rase det foretrukne virkemiddelet i desinformasjonskampanjen, som hadde til formål å splitte landet i 2016.»
Fokuset er blant annet dokumenter med hvordan russerne anvendte sine reklamekroner på sosiale medier:
«Bevisene for IRAs overveldende fokus på rase er synliggjort i IRAs kjøp av Facebook-annonser, der over 66 prosent av budskapet inneholdt en referanse til rase og var rettet inn mot afroamerikanere i byområder.»
I rapporten fremkommer det også at russerne oppnådde betydelig suksess med strategien: «En av IRAs største sider «Blacktivist» oppnådde 11,2 millioner brukerinteraksjoner på Facebook», og «fem av de ti mest populære Instagram-kontoene fokuserte på innhold rettet mot afroamerikanere». Innholdet på Twitter skal ha fokusert på «innhold med et raseelement, slik som kneleprotestene i NFL», og youtube innholdet skal ha «fokusert på politivold mot svarte».
Russerne begrenset seg imidlertid ikke til rasespørsmålet, men har ifølge rapporten deltatt på flere frontavsnitt i den amerikanske kulturkrigen. I en oversikt over hva som var IRAs mest vellykkede kontorer på Instagram, er syv av ti kontoer knyttet til saker som vanligvis assosieres med venstresiden i amerikanske politikk som feminisme, svarte og LHBT-rettigheter. Tre av kontoene er knyttet opp til høyresidenarrativer som våpenrettigheter, veteranrettigheter og støtte til politiet.
De kjente russiske sidene på sosiale medier er nå tatt ned fra sine respektive plattformer, men den amerikanske siden UShadrons vedlikeholder det som skal være et arkiv for den russiske aktiviteten.
At russerne drev flere sider på sosiale medier med et klart venstresidenarrativ, innebar likevel ikke noen støtte til Hillary Clintons kandidatur. Kongressrapporten kategoriserer russernes aktivitet på Twitter som venstreside- og høyresidetroll. Om nettrollene på venstresiden skrives det:
«Troll på venstresiden rettet direkte og hånlig innhold mot moderate politikere fra demokratene. Disse kontoene angrep Hillary Clinton med innhold som var designet for å undergrave hennes presidentvalgkamp og svekke hennes støtte på den amerikanske venstresiden.»
Den russiske aktiviteten var samtidig rettet mot å undergrave posisjonen til mer moderate republikanere som for eksempel Ted Cruz og Marco Rubio.