Politikk

Slik skal han redde Venstre

Trond Enger er generalsekretær i Venstre. Foto: Lars Akerhaug.

Venstre har sentralisert og strømlinjeformet valgkamporganisasjonen.

– 13 prosent av velgerne har stemt på Venstre ved et av de siste valgene. Det er de som er lettest å overbevise, sier generalsekretær Trond Enger i Venstre til Minerva.

Når det er valgkamp, flytter de fleste partiene flest mulig rådgivere ut av Stortinget og til partienes hovedkontor. Ikke slik med Venstre, de har ikke store nok lokaler til å samle alle troppene i Venstres hus.

I stedet samler partiet valgkampmedarbeidere i et av konferanserommene i nasjonalforsamlingen, en torsdag morgen, i et ellers nesten folketomt Storting.

Sikkerhetsvaktene sitter på jobb, i stortingskantinen sitter en enslig rådgiver og drikker kaffe og spiser havregrøt med rosiner, fra en papptallerken.

Men inne i konferanserommet har valgkampsjef Audun Rødningsby og generalsekretær Trond Enger samlet troppene.

De er ikke rent få. Nærmere 20 personer har møtt opp på morgenmøtet, som er for alle sentrale valgkampmedarbeidere. Det er ikke tilfeldig at de er nokså mange, et smutthull i reglementet gir nemlig partiene anledning til å la politiske rådgivere arbeide med valgkamp fra mai og frem til valget. Av samme grunn er det ikke uvanlig at det blir en del nyansettelser i stortingsgruppene i tiden før valg. På den måten kan man booste valgkampen ekstra.

De siste seks årene har dreid seg om å snu fokuset i organisasjonen.

Venstre har visst å benytte seg av mulighetene. At mange av de ansatte derfor kan ha en noe usikker jobbfremtid om partiets mål om å karre seg over sperregrensen skulle ryke, får så være, dette er en gjeng unge og fremadstormende politiske talenter som nok uansett har en karriere foran seg.

Minerva er høyresidens nettavis: Bestill abonnement her, kun 49,- i måneden!

Priviligert gjeng

Stilen er uformell, det er langt mellom dressene, men de fleste er årvåkne og fokuserte. Ingen snakker om en ny meningsmåling som viser at Venstre ligger under sperregrensen, mens Miljøpartiet ligger over og sikrer en Ap-regjering.

Nei, på Stortinget er det optimismen som råder. Valgkampmedarbeiderne utfordres til å ta med seg ideer til morgenmøtet.

«Vi er en priviligert gjeng som har muligheten til å endre landet vårt», sier valgkampsjef Audun Rødningsby på møtet.

SAMLER TROPPENE:Venstre kjører fast emorgenmøter på Stortignet gjennom valgkampen. Foto: Lars Akerhaug.

For Venstre er dette en ny måte å drive valgkamp på. Eller, når generalsekretær Enger snakker om fasen partiet er inne i, snakker han ikke om valgkamp. Begrepet har liksom noe gammelmodig over seg. De siste årene har Venstre reist til søsterpartiene sine i utlandet og sugd til seg kunnskap, og det som gjelder nå, er kampanje, kampanje og mer kampanje.

Da Enger begynte som generalsekretær, hadde Venstre to stortingsrepresentanter og fire rådgivere. Sekretariatet jobbet på en litt tradisjonell måte. For Venstres generalsekretær har de siste seks årene dreid seg om å snu fokuset i organisasjonen. Han har forankret ideene i  landsstyret og fått rotfestet forståelsen for en moderne måte å drive valgkamp på, slik at Venstre skal bli en god kampanjeorganisasjon.

Knuste tall

Det siste året har Enger hatt en egen ansatt som har hatt som arbeidsoppgave å knuse tall på jakt etter valgkrets og nabolag der mange stemmer på partiet, og der demografien passer med hva statistikken sier om venstrevelgerne. Enger ser særlig etter middelklassevelgere med akademisk ballast og urban livsstil, og oppskriften for å berge Venstre over sperregrensen er enkel: Bank på flest mulig dører og snakk med flest mulig.

– Før drev Venstre tradisjonell valgkamp. I Oslo Venstre drev vi med direkte velgerkontakt, men ellers i landet var det oftere en stand med parasoll og to venstrefolk som delte ut løpesedler,snakket med hverandre og ellers deltok i lokale debatter de siste ukene før valget, forteller Enger.

– Vi er mye mer i direkte kontakt med velgerne nå enn før, sier Enger.

Det er fortsatt viktig å være i mediene, men det aller viktigst er den direkte velgerkontakten.

– Vi er mye mer i direkte kontakt med velgerne nå enn før, sier Enger, som mener at folk er mer i modus for å snakke politikk når man banker på døren, enn når man møter dem på handlegaten eller utenfor kjøpesenter.

Sentralisme

Samtidig spisser sentralorganisasjonen budskapet og forsøker etter beste evne å få lokalpolitikerne til å marsjere i takt.

– Vi må få med oss hele organisasjonen og ha et nasjonalt budskap som er gjenkjennelig. Velgere må kjenne igjen Trine Skei Grandes budskap når lokalpolitikerne snakker med dem.

For å lykkes må partiet organisere seg annerledes. Venstre har sentralisert og strømlinjeformet valgkamporganisasjonen. Ledertrioen, bestående av Trine Skei Grande, Terje Breivik og Ola Elvestuen, møter valgkampledelsen og generalsekretæren en gang i uken. Der gis marsjordrene til valgkampapparatet.

– Nå har vi en mye tydeligere styring på hvordan valgkampen skal drives, sier Enger.

I mellomtiden sørger generalsekretær Trond Enger for at arbeidsstyrken er disponibel for valgkampsjef Audun Rødningsby. For å forankre valgstrategien lokalt har sentralorganisasjonen ansatt fire valgkamprådgivere i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

Kommunistene snakket i sin tid om demokratisk sentralisme, men dette minner kanskje mer om sentralisme uten demokrati. Men Enger sier det har vært lite motstand.

– Det er selvsagt opp til fylkene selv å ta planene våre i bruk, og derfor har vi brukt mye tid på forankre strategien i landsstyret. Det er ikke alt vi lykkes med, men nå har vi en mye tydeligere styring på hvordan valgkampen skal drives, og partiet ser at det funker.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden