DEBATT

Staten burde ikke redde Norwegian

Private investorer har tatt stor risiko og høstet stor gevinst på Norwegian. De må også tåle tapet.

Publisert Sist oppdatert

Norwegian var et veddemål på at solen aldri ville gått ned

I går søkte flyselskapet Norwegian om konkursbeskyttelse i Irland. Långivere må regne med å ta store tap og aksjonærene vil i praksis tape alle pengene sine.

Norwegian har på noen få år bygd seg opp til et av Europas største flyselskaper. Selskapet har brukt all sin energi på å vokse så raskt som mulig og hadde 9200 ansatte i 2019. Selskapet var tidlig ute og kjøpte et stort antall nye toppmoderne fly som Dreamliner og 737-MAX fly. Veksten har blitt finansiert av eiere og långivere som gladelig har veddet på at Norwegian skulle bli et lønnsomt selskap.

Flyselskap går oftest konkurs

For Norwegian har alltid vært et risikabelt veddemål. Et risikabelt veddemål på at vi alltid skal fly mer og ny teknologi. Den pågående pandemien ble spikeren i kista for selskapet når vi plutselig sluttet å fly. Veddemålet på den nye teknologien i Boeing 737-MAX har kostet selskapet dyrt siden flytypen har stått på bakken i snart to år.

Norwegians konkurs bør ikke overraske noen. Flyselskap går ganske ofte konkurs på grunn av knallhard konkurranse. Det er såpass vanlig at Norwegians konsernsjef på pressekonferansen forklarte at selv om ingenting er sikkert er det flere flyselskap som har gjennomgått akkurat den samme prosessen som Norwegian skal igjennom nå.

Bør ikke redde de rikeste

Et stort norsk selskap skal ikke slite mye før politikerne stiller seg villig opp med skattebetalernes penger for å redde det, slik som Senterpartiet nå tar til ordet for. Det absurde er at Norwegian nesten ikke har norske eiere igjen og bare 20 prosent av de ansatte er norske.

Etter finanskrisen ble bankene som forårsaket krisen reddet av skattebetalerne. Den enkelte høstet gevinsten, men fellesskapet måtte bære kostnaden. Det er urettferdig og usosialt. Det verste er derimot at lærdommen var at staten alltid ville redde de rikeste. Denne tankegangen korrumperer samfunnet og undergraver hele det økonomiske systemet.

Derfor ville det vært så skadelig hvis norske politikere skulle reddet Norwegian. Det ville betydd at de som tok uvøren risiko ikke ble straffet med tap, men skattebetalerne ville sittet igjen tapet.

For selv om Norwegian skulle ende i konkurs vil merkevaren og organisasjonen ikke nødvendigvis forsvinne av den grunn, men kan drives videre av nye eiere.

Det bør være den foretrukne løsningen for selskapets ansatte og kunder, og ikke minst skattebetalerne.