Nyhet

Mobilreklame vekker harme blant norske muslimer

Telia skjermdump

Bilde: Telia skjermdump

En kvinne som tar av seg sin hijab utløser anklager om rasisme og hat mot muslimer. Telia selv sier de var klare over at det ville bli reaksjoner, men at de ønsker debatten velkommen.

På torsdag i forrige uke lanserte teleselskapet Telia en ny reklamefilm i sosiale medier.

Under slagordet: Vi lager ikke én løsning for alle – men smarte løsninger for mange,  viser Telia et kort klipp der vi først får se en kvinne ta av seg en hijab, rett etterfulgt av en kvinne som fester sin på.

– Heier på kraften i enkeltmennesket

Om reklamefilmen uttaler Kjersti Jamne i Telia Norge til Minerva at filmens intensjon er å vise at Telia er et selskap som heier på kraften i enkeltmennesket og på mennesker som står for noe.

– Filmen viser at man skal være fri til å velge å ta på seg hijab – uten å bli dømt og uten å måtte motta rasistiske kommentarer. Samtidig skal man også være fri til å kunne ta den av uten å motta rasistiske kommentarer.

– Begge personene i reklamefilmen viser respekt for plagget, på hvert sitt vis, og retter med det oppmerksomhet mot at jenter skal selv ha frihet til å velge om de vil gå med hijab eller uten. Med andre ord frihet til å gjøre det de selv vil, uttaler hun til Minerva.

Selve filmen kan sees nedenfor eller ved å trykke seg inn på Telias Facebookside.

Vi lager ikke én løsning for alle – men smarte løsninger for mange. Vær trygg, fri og deg selv!

Publiée par Telia Norge sur Jeudi 28 mars 2019

Oppfordrer til boikott

Siden lanseringen har filmen rukket å få over 500 kommentarer på innholdet. I flere av disse oppfordres det til boikott av teleselskapet. Til tross for at filmen viser kvinner som både tar hijab av og på, mener flere i kommentarfeltet at det å vise en smilende kvinne som tar sin hijab av underbygger sterkt hatefulle ideer.

Var klar over at det ville bli reaksjoner

På spørsmål fra Minerva om hvorvidt Telia hadde forutsett at filmen ville utløse slike reaksjoner svarer Jamne i Telia Norge at:

– Ved å rette oppmerksomhet mot mangfold og frihet gjennom å belyse temaer som vi vet ville skape mye debatt, var vi fullstendig klar over at noen ville reagere – både positivt og negativt.

Telia understreker at de ønsker denne debatten velkommen. Og at mangfold skaper rom for åpenhet og debatt.

– Om vi kan bidra, inspirere og legge til rette for det og dermed utgjøre en forskjell, har vi kommet et skritt lenger som samfunn, utdyper Jamne til Minerva.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden