Kommentar

Ugle, ugle

Hubro Foto: Pixabay

Det er befriende med næringslivsledere, som Steinar J. Olsen i Stormberg, som tør å mene noe i møte med ulvemotstandere og står for det, selv om det tilsynelatende kan gi selskapet negativ publisitet.

Turtøyprodusenten Stormberg støtter WWF Verdens naturfonds arbeid for den truede uglearten hubro.

Man kunne tro det ikke var så veldig kontroversielt: En handling av en type noen vil lovprise som næringsliv som tar samfunnsansvar, mens kynikerne vil trekke på skuldrene og se det som en tom PR-gest.

Men i vår tid er det ikke alltid godt å forutsi hva som fører til sterke reaksjoner. Stormbergs støtte til WWF har satt sinnene i kok ikke hos hubro-motstandere, men hos ulvemotstandere. De legger ut bilder i sosiale medier der de brenner Stormberg-klær og oppfordrer til boikott.

Bakgrunnen for ulvemotstandernes sinne mot WWF er at WWF stevnet den norske stat for å tillate felling av ulv. WWF mente at ulveforvaltningen strider mot Grunnloven, naturmangfoldloven og Bernkonvensjonen. Kravet ble avslått av Oslo Tingrett 5. januar i år, og ulvejakta går som planlagt.

Selv om WWF ikke vant frem, har det åpenbart skapt et enormt sinne hos ulvemotstanderne. Det sinnet har  de nå overført på Stormberg. På hjemmesiden til Stormberg kan man se bilder av klær i brann, en bruker opplyser at klærne brenner godt bare man bruker nok tennvæske og i en rekke kommentarer skriver folk at de vil slutte å bruke Stormberg og ønsker at Stormberg skal gå konkurs.

Merkevarebygging

Umiddelbart ser det ikke ut som den beste oppskriften for god merkevarebygging.

I møte med denne type kampanjer ser man ofte at næringslivet trekker seg. I april i fjor prøvde for eksempel Pepsi seg på en halvveis sosialt bevisst reklame. Reklamen slo feil, vakte sinne hos Black Lives Matter-aktivister, og ble trukket før den nådde TV-skjermene. En gjennomgang i Wall Street Journal fra juni illustrerer hvorfor mange selskaper er forsiktige med å forbindes med normer og standpunkter overhodet: Reaksjoner i sosiale medier kommer stadig raskere og stadig sterkere, og gjerne fra flere hold samtidig. Audi hadde for eksempel en reklame om likelønn som ble angrepet både for å være mannsfiendtlig og kvinnefiendtlig.

Selskap som ikke gjør full retrett – som Pepsi – vil derfor ofte forsøke å vise forståelse for sine kritikere, eller prøve å sitte stille i båten og ri stormen av.

Dobler støtten til WWF

Administrerende direktør i Stormberg, Steinar J. Olsen, svarte i stedet med å doble støtten til WWF. Samtidig ba han dem som vil brenne klærne om i stedet å levere dem tilbake til gjenbruksstasjonen slik at andre kan få glede av dem.

Og det kan faktisk se ut som om Stormberg gjennom å tørre å stå for det de mener er viktig, totalt sett styrker merkevaren. Selv om mediedekningen i DN, E24 og  Fedrelandsvennen gir inntrykk av at merkevaren Stormberg er ute i hardt vær, tyder kommentarer på selskapets Facebook-side på at dette er et tilfelle der det å gjøre det man mener er moralsk riktig, også er god business. Det forutsetter rett nok at de som er positive, ikke bare er byfolk som sitter og drikker sin kaffe latte innenfor Ring 2 og synes det er hyggelig å tenke på at ulven løper der ute et sted i skogen og uler mot månen, men som knapt er troendes til å ta med seg en termos ut i skogen og investere i et par fjellbukser og anorakk.

I skrivende stund (mandag klokken 15.00) har Facebook-posten der Stormberg opplyser om at de har tenkt til å doble støtten til WWF som følge av alt bråket, fått 20 000 reaksjoner. Nesten 17 000 av dem er Like, og 2300 er Love. Ellers er det beskjedne 250 som er lei seg og 139 som er sinte. Det vil si at om lag to prosent av reaksjonene er negative, mens tilnærmet 98 prosent er overveldende positive. Som en person skriver på Facebook-veggen til Stormberg: «Fantastisk tiltak! Og til alle uforholdsmessige sinte kritikere – uten dere hadde jeg sikkert ikke om om denne saken og omdømmet til Stormberg ville ikke fått den stjernen i boken hos meg :)»

Ulv, ulv

Det er lett å sitte i byen og ikke vise forståelse for ulvesaken, ganske enkelt fordi det å være for ulv ikke har noen som helst kostnad i hverdagen så lenge man er bymenneske. Det er naivt å tro at man ville vært like positiv til ulv om man gjentatte ganger fant sauene sine med avrevet strupe, eller var redd for å la egne barn leke ute av frykt for at ulven skulle kunne skade dem eller ta gårdshunden.

Å boikotte Stormberg fordi selskapet ønsker å bedre situasjonen for hubroen i Norge, det blir som å rope ulv, ulv når det som uler mot månen ikke er annet enn en ugle.

Det er fullt forståelig at for dem som bor i områder med ulv og opplever at eget liv blir preget og innskrenket av ulvens tilstedeværelse, er støtte til ulven provoserende. Men derfra til å se rødt over at en klesprodusent støtter miljøvernorganisasjonen WWF i deres arbeid med hubroen – det er faktisk vanskelig å forstå. Å boikotte Stormberg fordi selskapet ønsker å bedre situasjonen for hubroen i Norge, det blir som å rope ulv, ulv når det som uler mot månen ikke er annet enn en ugle.

Det er så dumt at enhver fornuftig bedriftsleder må ha lyst til å si det høyt og tydelig. Likevel vil de fleste kvie seg: Kunden har alltid rett, selv når kunden er en idiot. Frykten for at klar stillingstagen vil gå utover fortjenesten – og dermed gi styret og eiere en grunn til å være misfornøyde eller si opp lederen – bidrar til at de fleste sitter stille i båten.

Derfor er det befriende når Steinar J. Olsen, tør å være tydelig og vise sitt engasjement, selv når det kan hisse på seg meningsmotstandere. Fordi han ikke bare er daglig leder, men også eier og styreformann, har han større handlerom. Det er han som kjenner resultatet av valg og standpunkt på lommeboken. Det er han som bestemmer om risikoen for tap er til å leve med, eller om et eventuelt tap er verdt tilfredsstillelsen ved å gjøre det han mener er rett. Og kanskje nettopp derfor har han vært ute i hardt vær før – blant annet for sitt engasjement for å få flyktninger i arbeid, og sitt tilbud om jobb til nynazister.

Et pluralistisk samfunn er avhengig av at ressurssterke individer, som næringslivsledere, engasjerer seg og støtter saker de synes er viktige. Vi trenger et næringsliv som viser at de evner å skape gode resultater på bunnlinjen OG bidra med både engasjement og penger for å løse samfunnsutfordringer. Selv når ulvemotstandere ser rødt og tenner opp bål for å få utløp for sinnet sitt og motstanden mot ulven.

Det er bare å håpe på at også de som støtter Stormberg, også gjerne vil være ute i den frie naturen – og kanskje har på seg et Stormberg-produkt neste gang de er ute i skog og mark.

Nå i januar kan man da kanskje være så heldig å høre hubroens rop i det fjerne.

Bli abonnent

Da får du tilgang til alle artikler. Det tar under ett minutt.

Prøv i en måned for 1,-
Allerede abonnent? Logg inn

Fra forsiden