Verdens dyreste sykkelveier

Når sykkelveier skal bygges samme hva, ruller kronene fortere enn syklene.

Publisert   Sist oppdatert

I Oslo kommunes budsjett for 2016 var det satt av totalt 100 millioner kroner til bygging og oppgradering av til sammen 11,1 kilometer sykkelvei. I årets budsjett er beløpet nesten doblet til 181 millioner kroner. Det rekker til å bygge 11,5 kilometer sykkelvei, kun 400 meter mer enn hva kommunen satte som mål i fjor. Det tilsvarer en marginalpris for de 400 meterne med sykkelvei på litt i overkant av 200 000 kroner meteren.

Det er mye penger for sykkelvei. For å ta en enkel sammenlikning: Det hadde påløpt 7,7 mrd. kroner i kostnader ved bygging av Gardermobanen da den åpnet i 1999. Inflasjonsjustert gir det en meterpris på i underkant av 165 000 kroner meteren, altså 35 000 kroner billigere enn marginalprisen på sykkelvei i Oslo fra 2016 til 2017. Hvordan er det mulig?

Det er fristende å forsøke å svare på det spørsmålet med en analogi. Se for deg at kjøleskapet i huset ditt går i stykker. Du går sporenstreks ned til nærmeste forhandler og etter en times intensiv innsalgsprosess fra betjeningen beslutter du at det alternativet med flest funksjonaliteter er det beste. Nå gjenstår det bare ett problem. Det nye kjøleskapet passer ikke inn i det hullet du har i veggen etter det forrige. Hvordan løser du det? Velger du deg ut et annet kjøleskap, eller kjøper du deg et nytt hus?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt månedsabonnement til 89 kr i måneden

Bestill her

Digitalt årsabonnement til 699 kr i året

Bestill her

Digitalt årsabonnement og kvartalstidsskrift til 1050 kr i året

Bestill her