KULTUR

Seks personer i magen på en hval

Hvalen i rommet fletter på snedig vis inn hele vår tids nærmest monomane befatning med fortidens synder.

Publisert

Seks personer i magen på en hval – går det an å lage teater av slikt? Foranledningen er en urpremiere på et japansk stykke som ble oppført torsdag i Kanonhallen på Løren i Oslo, et bygg Nationaltheatret har tatt i bruk ved siden av hovedscenen. Dramatikeren Toshiki Okada er mange ganger prisbelønnet i hjemlandet. Han har forfattet stykket som et oppdrag fra teateret, og var selv tilstede på urpremieren. Hvorfor nettopp en hval? Kanskje har det noe med det å gjøre at så vel Norge som Japan har vær engasjert i hvalfangst, og at dette er noe de to land har hatt som en slags felles skjebne?

De seks personene er anonyme i den forstand at de ikke blir presentert ved navn. De blir heller ikke presentert ved yrke, CV, eller noen individuell bakgrunn og fortid. På den måten er de alle og enhver, og alle og enhver var jo nettopp en av teatrets viktigste rollepersoner i teaterets fortid. Selv om vi ikke kjenner deres identitet – betyr ikke det at de er fullstendig anonymiserte, eller avindividualiserte. De er tvert om svært nærværende som personer. De har hver sin individualitet, uttrykt ved stemme, gester, mimikk og bevegelse. Bevegelsen må fremheves. For selv om de på et vis står stille, er de i konstant bevegelse eller kanskje heller i uro. De fører armene over hodet eller inntil kroppen, de vrikker og bukter på seg, de åler og hinker. De er i grunnen aldri i ro.

Til å begynne med virket dette nokså fremmedartet og forstyrrende, og kritikeren i meg måtte stadig stille spørsmålet; Hva skulle nå dette være godt for? Kanskje skulle det illudere den begrensede plass de hadde til rådighet til å utfolde seg på, de befant seg tross alt inne i magen på en hval, og kanskje lå de lagvis eller oppå hverandre eller ved siden av hverandre og slet med å komme seg fri? Som dyr i fangenskap. Er betingelsene snudd? Vi som var dyrenes herrer, er nå avhengig av dem. Hvalen setter betingelsene for vår eksistens som levende skapninger. Men Okada har benyttet dette virkemidlet før. Denne uroen er symptomatisk for mange menneskers usikkerhet i forhold til seg selv og andre. Ikke rart at den blir forsterket i dette scenarioet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS