Ett fotografi. Én historie om Holocausts geværmunninger.

I Wendy Lowers skjellsettende The Ravine får vi demonstrert hvordan en virkelig god historiker jobber.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske historikeren og folkemordsforskeren Wendy Lower gjorde seg bemerket for noen år siden med boken Hitler's Furies: German Women in the Nazi Killing Fields. Som tittelen tilsier handlet denne om kvinners aktive delaktighet i forbrytelser mot menneskeheten. Lower kan beskrives som en historiker som dypdykker i en slags kulturhistorisk variant av «historie nedenfra».

Mye av folkemordsforskningen sentrerer rundt ideologi, de store aktørene og ikke minst det å kunne dokumentere omfang i delaktighet. Med The Ravine har Lower en litt mindre vanlig tilnærming, ikke helt ulik den etter hvert mye leste Philippe Sands (Tilbake til Lemberg, Skyggespillet). Lower går under de store «overskriftene» og går detaljert til verks i enkeltskjebner.

The Ravine handler om et fotografi som Lower fikk kjennskap til i 2009. Fotografiet viser en kvinne med et barn foran en grop i bakken, en massegrav. Fire gjerningsmenn står på kloss hold, noen med gevær mot hodet, andre holder i kvinnen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,- i året,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS